5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)
29.04.,01.05.2024Тема.Всеволод Нестайко «Чарівний талісман»Подивіться відеоурокПрослухайте аудіокнигу,запишіть планВиконайте тестові завдання
22.04,24.04.2024Тема.Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладіі»Дочитайте твір до кінця,виконайте тестові завдання:
15.04,17.04.2024Тема.Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладіі»Перегляньте відеоурокПрочитайте твір або прослухайте аудіокнигу
08.04,10.04.2024Тема.Григір Тютюнник «Дивак»1.Перегляньте відеоурок2.Прочитайте оповідання «Дивак»3 Виконайте тестові завдання
20.03.2024Тема.Володимир Винниченко «Федько-халамидник»Виконайте тестові завдання за покликанням
18,20.03.2024Тема.Володимир Винниченко «Федько-халамидник».1.Перегляньте відеоурок
2.Прочитайте твір або прослухайте аудіокнигу
11.03.2024,12.03.2024Тема.Євген Гуцало. «Лось»
Подивіться відеоурокПрочитайте оповідання,виконайте тестові завдання
04.03.2024Тема.Контрольна робота Історичне минуле нашого народу.Виконайте завдання за посиланням
28.02.2024Тема.Іван Нечуй-Левицький «Запорожці»1. Прослухайте аудіокнигу
2. Запишіть у зошити тему,основну думку.Тема: нагадування сучасникам про призабуту славу Запорізької Січі та запорожців – захисників та оборонців всього українського.
Основна думка :уславлення героїки минулого українського народу – гімн волі та звитяги запорожців.
3.Виконайте тестові завдання
26.02.2024Тема.Олександр Олесь.»Княжа Україна»1.Подивіться відеоурок
2.Вивчіть напамʼять уривок «Заповіт Ярослава дітям», зніміть відео ,надішліть у вайбер.
21.02.2024Історичне минуле нашого народуПерегляньте відеоуроки
Виконайте тестові завдання
05.02.2024Тема .Діагностична робота .Музика поетичного слова .Творчість Т. Шевченка, П. Тичини, Є.Гуцала, М.Рильського, М.ВінграновськогоВиконайте тестові завдання за посиланням
24.01.2024Тема.Микола Вінграновський. «Бабусин дощ»,«Сама собою річка ця тече»Перегляньте відеоурок, вивчіть 1 поезію напамʼять.
22.01.2024Тема.Павло ТичинаПерегляньте відеоуроки, вивчіть 1 вірш напамʼять на вибір
17.01.2024Тема.Тарас Григорович Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати»1.Подивіться відеоуроки,вивчіть напамʼять поезії,запишіть відео,надішліть мені на Вайбер.
20.12.2023Тема.Контрольна робота Літературні казкиВиконайте тестові завдання за посиланням
11.12.2023Тема. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка». Виокремлення в ній найнапруженіших епізодів. ТЛ: гіпербола
1. Усно відповісти на пистання за змістом казки-п'єси «Микита Кожум’яка":1. З якою метою Князь скликав воєвод? Чи виправдали вони його сподівання? 2. Чому, на вашу думку, Дід вважає, що саме Микита здатен подолати Змія? 3. Пригадайте й перекажіть епізод казки, у якому є такі слова Князя: "Але є ще в нас орли, Та не тут, не в цій палаті, А в мужицькій простій хаті!" Яку основну думку передає автор цими рядками? Чому воєводи вийшли з ніяково похиленими головами? 4. Для народних казок характерними є триразові повтори. Чи є такі повтори в казці «Микита Кожум’яка»? Які саме?5. Чому тільки маленька дівчинка зуміла впросити Микиту стати на двобій зі Змієм? Знайдіть і прочитайте виразно її слова. 6. Поясніть, як ви розумієте такі слова Князя: «Хто не бореться, той раб!» 7. Чи легко вдалося Микиті подолати Змія? Із чого це видно? 13. Розкажіть про риси характеру, особливості вдачі, фізичні можливості головного героя твору «Микита Кожум’яка». Скористайтеся схемою підручника на с. 90. 8. Знайдіть у тексті приклади слів, за допомогою яких упізнаваною стає Україна та її народ (імена, назви рослин, тварин, приміщень тощо). 9. Визначте елементи сюжету (зав’язка, кульмінація, розв’язка) казки-п’єси «Микита Кожум’яка». 10. Визначте в казці позитивних і негативних дійових осіб.
2. Прочитати рубрику "Теорія літератури. Казка-п'єса як різновид драматичного твору" с.81, визначення виписати в зошити.
3. Прочитати визначення гіперболи на с. 89. Записати в зошити. Знайти приклади гіперболи в казці-п'єсі.
Д/З. Повторити вивчений матеріал, підготуватися до написання контрольної роботи з теми "Літературні казки". Пройти тестування, перейшовши за покликанням
06.12.2023
Тема. «Микита Кожумʼяка»
Виконайте тестові завдання за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4431816
04.12.2023
Тема уроку. Казка-п’єса як різновид драматичного твору. Зміст та художні особливості казки. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка».
1.Запишіть у зошити
2.Перегляньте відеоурок
«Микита Кожум’яка» сюжет та композиція твору
Зав’язка: Змій бажає отримати князівну в якості викупу.
Розвиток дій: воєводи радяться і Микита Кожум’яка вирішує битися зі Змієм.
Кульмінація: Змій викрадає Князівну. Микита бореться зі Змієм.
Розв’язка: Микита перемагає Змія та рятує Князівну.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати казку-п’єсу Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»
Підручник (старий) стор.143-155
27.11.2023
Тема.Василь Симоненко. Віршована казка «Цар Плаксій та Лоскотон».
Перегляньте відеоурок
https://youtu.be/rV99vs5uOcU?si=CD3P2xEDFjx6T616
Прочитайте казку,виконайте тестові завдання
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2842275
22.11.2023
Тема. Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка» .
Виконайте тестувати за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5295043
Покликання на електронний підручник https://pidruchnyk.com.ua/1684-5_ukrlit_zabolotnyi.html
Тема: нагадування сучасникам про призабуту славу Запорізької Січі та запорожців – захисників та оборонців всього українського.
Основна думка :уславлення героїки минулого українського народу – гімн волі та звитяги запорожців.
3.Виконайте тестові завдання
20.11.2023
Тема. Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка»
1. Читання та опрацювання казки В. Короліва-Старого "Мавка Вербинка"
с. 69-73.
2. Запишіть усіх дійових осіб (персонажів) казки «Мавка Вербинка» у дві колонки: 1) фантастичні істоти; 2) ті, яких узято з реального життя.
2. Усно дайте відповіді на питання:1. Як Вербинка рятувала лісових мешканців? Хто їй допомагав?2. Коли Мавка Вербинка вперше в житті об’явилася перед людиною (стала видимою для людини)? Чому вона змушена була це зробити?3. Знайдіть у тексті рядки, у яких описано зовнішність Мавки Вербинки. Яке вона мала волосся, очі, руки?4. Чому лісник не продав Кізочку багатому паничу? Як лісові мешканці почали ставитися до лісника після цього вчинку? Знайдіть відповідні рядки в тексті.5. Чи згодні ви з такими словами багатого панича: «То ж Мавка, не людина. Для неї ваше слово нічого не важить, все одно, що сказати на вітер»? Поясніть свою відповідь.
4. Охарактеризуте Мавку-Вербинку, даючи відповіді на питання:Про що героїня думає?Що говорить (цитати)?Що робить (загалом у творі)?Що було (події, факти, які вплинули на його вчинки)?Де знаходиться, куди йде?Що відчуває?
5. Назвіть імена мавок– сестричок Вербинки. Поясніть їх походження.
20.11.2023
Тема. Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка»
1. Читання та опрацювання казки В. Короліва-Старого "Мавка Вербинка"
с. 69-73.
Д/З. Поділіть казку «Мавка Вербинка» усно на умовні частини. Доберіть і запишіть у зошиті заголовок до кожної частини. Перекажіть усно одну із частин (на вибір).
15.11.2023
Тема. Іван Франко. Казка "Фарбований Лис".Образ Лиса,риси його характеру.
1. Пригадайте!https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7391455
3.Запишіть в зошити головних та другорядних героїв казки.
4.Назвіть найвиразніші риси характеру Лиса та запишіть у зошити.
13.11.2023
Тема.Літературна казка.Іван Франко .Казка «Фарбований Лис».Зміст казки.
1.Перегляньте відео,запишіть у зошит визначення та ознаки літературної казки.
2.Прочитайте казку «Фарбований Лис»,запишіть план .
3.Подивіться мультфільм.
08.11.2023Тема.Контрольна робота.Міфи,легенди,перекази,народні казки.Виконайте тестові завдання за посиланням
06.11.2023Тема.Українські народні казки.Пройдіть тестування за покликанням
01.11.2023Тема уроку.Казка «Ох».1.Прослухайте аудіозапис
13.11.2023
Тема.Літературна казка.Іван Франко .Казка «Фарбований Лис».Зміст казки.
1.Перегляньте відео,запишіть у зошит визначення та ознаки літературної казки.
2.Прочитайте казку «Фарбований Лис»,запишіть план .
3.Подивіться мультфільм.
1.Прослухайте аудіозапис
2.Запишіть тему та основну думку.
Тема: зображення праці як шляху самовдосконалення людини.
Основа думка: уславлення працьовитості та кмітливості, засудження та покарання хитрості та підступності.
Характеристика дійових осіб.
Якими ви уявляєте зовнішність героїв казки? За якими деталями? (Зовнішність передається через мову та вчинки героїв казки: в уяві постають типові образи селян, пана, української дівчини)
Якими рисами характеру наділений Ох, батько, син,царівна? Як про це сказано у тексті?
3.Заповніть таблицю
Герої | Зовнішність | Риси характеру | Вчинки |
Ох | |||
Батько | |||
Син |
Тема уроку. Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в цій казці.
Виконайте тестові завдання за казкою «Мудра дівчина»
1.Перегляньте відеоурок
https://youtu.be/kF9Ehw8IGTU
2.Прочитайте казку «Про правду і кривду».
3.Запишіть у зошити тему,основну думку.
Тема: розповідь про пошуки правди небожем.
Головна думка: правда і добро завжди перемагають.
Чому навчає нас ця казка? Які ви висновки для себе зробили?
Казка вчить жити по-правді, не заздрити іншим, не впадати у відчай.
· Словникова робота
Небіж – син брата чи сестри (племінник);
Піп – священник;
Гребля – споруда, що перегороджує річку;
Вгатити греблю – перегородити річку.
·
Ознаки казки
Ознаки казки
Приклади
Зачин і кінцівка
Жили колись-то 2 брати: один багатий, другий бідний
Казкові істоти
Чорти
Повтори слів
Ідуть, ідуть – зустрічається їм піп.
Чарівні предмети
-
Магічні числа
Тричі питають про правду і кривду (чоловік, пан, піп);
3 шкоди, які зробили чорти;
3 дерева для греблі; 3 підводи;
королівна за 3 дні одужала.
Наявність загадок, завдань, виконавши які герой досягає мети
1. Загатив греблю
2. Урятував місто
3. Вилікував королівну
· Установлення послідовності подій
· 1. «Сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають». 2. «Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу». 3. «Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому». 4. «Впізнав свого дядька, але не показав йому й виду». 5. «Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером». 6. «Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець».
· Домашнє завдання
Перекажіть текст від імені небожа; перекажіть текст від імені дочки короля.
18.10.2023Тема уроку. Побутові та фантастичні казки. Засоби художньої виразності в казці. Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит.
Бесіда за змістом казки
1. Як ви гадаєте, чи був пан справедливим? Доведіть свою думку прикладами з тексту?
2. Чому, на вашу думку, батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?
3. Порівняйте відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать?
4. Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?
5. Як ви гадаєте, чи мають пан і Маруся спільні риси?
6. Доведіть, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому ви так вирішили?
7. Чи можуть злі сили бути розумними?
ПИСЬМОВО Характеристика дійових осіб.
Маруся
Батько
Пан
Брат
Завдання: назвати риси характеру і розмістити їх у відповідні колонки: Маруся, батько, пан, брат. Риси характеру: добрий , чесний, роботящий, боязливий, люблячий, добра, смілива, кмітлива, розсудлива , винахідлива , працьовита, мудра, розумна, ледачий, нерозсудливий, самолюбивий, зажерливий, скупий, дурний, облесливий.
УСНО. З’єднайте частини прислів’їв. Які з них відображають головну думку казки?
На панську мудрість… а розум ще далі.
І сила перед а душа в болоті.
Око бачить далеко… розумом никне.
Голова без розуму… дурень повчає
Тіло в злоті… мужицька хитрісь.
Розумний учить, як ліхтар без свічки.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Поставити 12 запитань до казки «Мудра дівчина».
16.10.2023Тема. Побудова казки. Дійові особи в казках. Казка «Лисиця та Рак» (додатково: «Цар Лев», «Як Їжак і Заєць бігали наввипередки»).ТЛ: алегорія
1. Опрацюйте теоретичний матеріал с. 37 нового підручника.НАРОДНІ КАЗКИ ПРО ТВАРИН Найдавнішими вважають казки про тварин.(У байках і казках назви тварин сприймаємо як їхні імена, а тому пишемо з великої букви (Вовк, Лисиця, Рак). )У цих творах звірі, птахи, риби, комахи, плазуни розмовляють і поводяться, як люди. Здається, що ніби розповідається про життя тварин, але насправді йдеться про стосунки між людьми. Такі казки повчають і нас. Тварин наділено однією-двома людськими рисами: лисиця – хитра, підступна й кмітлива; заєць – беззахисний і полохливий, але добрий; вовк – хижий і недоумкуватий. Отже, в образах тварин у народних казках ми впізнаємо людей. Такий художній засіб має назву алегорія (від давньогрецького – іносказання). Алегорія нібито не вказує на реальних осіб, але водночас виразно натякає на них.
2. Запишіть у зошити визначення алегорії та вивчіть його.
АЛЕГОРІЯ - це такий художній засіб, коли в образах тварин у народних казках ми впізнаємо людей. Алегорія нібито не вказує на реальних осіб, але водночас виразно натякає на них.
3. Прочитати казку «Лисиця та Рак» с. 38-39 нового підручника.ЛИСИЦЯ ТА РАК КАЗКА Біжить Лисичка полем. Добігає до річки, аж дивиться – Рак виліз із води на камінь та клешні точить, щоб гостріші були. – Здоров був, Раче! – каже йому Лисичка. – З тим днем, що сьогодні! Це ти, мабуть, збираєшся траву косити, що клешні об камінь гостриш? Привітався Рак та й каже: – Я клешнями роблю те, що ти зубами; тому треба, щоб гостріші були. А Лисичка тоді йому: – Тепер я бачу, чого з тебе люди сміються, розказуючи, як ти сім літ по воду ходив, та й ту на порозі розлив! Як можна ходити по світі, коли на ногах зуби? Зізнайся, що люди правду-таки про тебе кажуть! – Може, колись те й правдою було, та тепер брехнею стало! Ось коли не віриш, то побіжімо наввипередки. Я тобі ще на один скік уперед ходу дам. Біжимо до тієї осички, що стоїть онде на узліссі. – Як так, то й так, – каже Лисиця. Повернулася до лісу, стала на один скік попереду від Рака та й дожидає, коли той звелить бігти. А Рак, учепившись клешнями за хвоста Лисички, підібгав вісім своїх ніг та й гукнув: – Уперед! От Лисичка й подалася вздовж поля. Добігає до осики, повернулася, щоб подивитися, а де той Рак чимчикує. Аж чує позад себе: – Та й забарилася ти, Лисичко! Я вже й на осику лазив, усе визирав, чи скоро ти прибіжиш. Дуже здивувалася Лисичка, аж рота роззявила. – Чи то ж видано! – каже. І більше не глузувала з Рака.
4. Усно виконайте звдання. 1. Хто є дійовими особами в прочитаних казках про тварин?2. Чи вдалося Ракові з казки «Лисиця та Рак» провчити Лисичку? Як саме? Чи міг він перемогти по-іншому? 3. Визначте спільні елементи змісту й форми казок «Вовк і Чапля» й «Лисиця та Рак». 4. Що спільного в образах Чаплі (казка «Вовк і Чапля») і Рака (казка «Лисиця та Рак»)? Які риси деяких людей ви бачите в образах Вовка й Лисиці, а які – в образах Рака й Чаплі? 5. Хто з героїв прочитаних казок про тварин вам сподобався найбільше? Чим саме? 6. Яку нову інформацію ви дізналися з прочитаних у цьому розділі творів про тварин?
Д/З. Виберіть свій варіант завдання та усно виконайте його. Варіант А. Перекажіть усно казку «Лисиця та Рак» від імені Лисички. Розпочати можна так: «Добігаю я до річки, аж дивлюся – Рак виліз із води на камінь та клешні точить». Варіант Б. Перекажіть усно казку «Лисиця та Рак» від імені Рака. Розпочати можна так: «Виліз я з води на камінь, щоб наточити клешні».Виконайте тестові завдання
11.10.2023Тема. Народна казка, її яскравий національний колорит.Народні уявлення про добро і зло в казках. Тематика народних казок. Алегоричний зміст казок про тварин. Казка «Вовк і Чапля». ТЛ: народна казка, алегорія (практично)
1. Прочитайте теоретичний матеріал підручника с. 36-37.
НАРОДНІ КАЗКИ Народна казка – один із найдавніших видів фольклору (усної народної творчості). Казки складали в глибоку давнину й передавали від покоління до покоління. Їх створювали сотні й тисячі людей, тому їх і називають народними. Казки вчать, що таке добро і зло; що можна, а чого не можна робити; які вчинки люди схвалюють, а які осуджують. Вчать мудрості, доносять до наших сердець могутній дух предків, їхні погляди на життя. Казки люблять усі: малі й дорослі, бо в казках утілені мрії та завжди перемагає добро. Казки кожного народу відображають його культурні традиції, звичаї. Національний колорит української народної казки відображений у мові, у дрібницях побуту (сопілка, піч, рушник, глечик, віз, човник, булава), у мальовничих пейзажах (похилена верба, червона калина, спокійна річечка, широкий степ, польова доріжка), в укладі життя, переважно сільського. Народні казки мають просту будову: зачин, основна частина (основні події), кінцівка. Казку легко впізнати одразу. Для неї характерний традиційний зачин: «Жили собі дід та баба...», «Було собі три брати...», «Було це за царя Гороха...», «За горами, за морями, за широкими лугами...», «Жилa нa світі однa вдовa...». А закінчують казки зазвичай такі речення: «От вам казочка, а мені бубликів в’язочка»; «І стали вони жити-поживати й добрAа наживати». Майже обов’язковий компонент казки – щаслива кінцівка. Також у казці є трикратні повтори. Наприклад, тричі батько намагається визволити свого сина від лісового царя Оха, тричі Іван-богатир вирушає на бій із триголовим Змієм, окремим персонажам доводиться тричі проходити випробування, відгадувати три загадки, обирати один шлях із трьох тощо. Народні казки – милозвучні, їхня мова барвиста, яскрава, події розвиваються швидко та цікаво. Тому й відтворювати, переповідати такі твори зовсім не складно. Народні казки за змістом поділено на такі групи: 1. Казки про тварин: тут діють звірі, птахи, риби, комахи, плазуни, які поводяться, як люди.2. Побутові казки: тут діють бідний селянин, жадібний пан, працьовита дівчина, зображені в повсякденному житті.3. Фантастичні казки: тут дійових осіб наділено чудодійною силою, вони користуються чарівними предметами. Змальовано фантастичні події.
2. Запишіть у зошити й вивчіть визначення народної казки та дійових осіб. Народна казка (від слів казати, розповідати) – це невелика розповідь про незвичайні, вигадані, часом фантастичні події, яка закінчується щасливо. Вигадка в ній пов’язана з мріями людини про кращу долю. Дійові особи в казці – це ті, хто в ній діє. Ними можуть бути люди, тварини, рослини, явища природи, навіть різноманітні представники недобрих, ворожих людині сил: чорти, відьми, змій або змія.
3. Прочитайте народну казку «Вовк і Чапля» с. 38.
ВОВК І ЧАПЛЯ КАЗКА Ішов голодний Вовк. Він, бідний, так їсти хотів, аж в очах йому чорніло. Ішов він, ішов, аж зирк – Чапля стоїть. Підкрався Вовк тихенько – та хап її! Бачить Чапля, що непереливки їй, та й каже: «Дозволь мені, Вовче, хоч перед смертю потанцювати». «Від цього мені шкоди не буде», – подумав Вовк і дозволив: «Танцюй, коли хочеш, тільки швидше, а то я їсти хочу». Чапля перед ним з ноги на ногу перескакує – танцює наче (хоч усім відомо, що чаплі ніколи не танцюють). Скаче, а сама потрошку вбік відходить. А коли відійшла вже далеченько, знялася та й полетіла. Вовк подививсь їй услід та й говорить: «І навіщо мені ті танці здалися, коли я їсти хочу!..»
Д/З. Перекажіть усно казку «Вовк і Чапля». Сформулюйте тему й основну думку цієї казки. Хто з персонажів виявився кмітливішим?
09.10.2023
Тема. Прислів'я та приказки.Тематичні групи прислів'їв і приказок.Точність, дотепність і повчальний характер прислів'їв.
Головна думка: правда і добро завжди перемагають.
Чому навчає нас ця казка? Які ви висновки для себе зробили?
Казка вчить жити по-правді, не заздрити іншим, не впадати у відчай.
· Словникова робота
Небіж – син брата чи сестри (племінник);
Піп – священник;
Гребля – споруда, що перегороджує річку;
Вгатити греблю – перегородити річку.
·
Ознаки казки
Ознаки казки | Приклади |
Зачин і кінцівка | Жили колись-то 2 брати: один багатий, другий бідний |
Казкові істоти | Чорти |
Повтори слів | Ідуть, ідуть – зустрічається їм піп. |
Чарівні предмети | - |
Магічні числа | Тричі питають про правду і кривду (чоловік, пан, піп); 3 шкоди, які зробили чорти; 3 дерева для греблі; 3 підводи; королівна за 3 дні одужала.
|
Наявність загадок, завдань, виконавши які герой досягає мети | 1. Загатив греблю 2. Урятував місто 3. Вилікував королівну |
|
|
· Установлення послідовності подій
· 1. «Сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають». 2. «Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу». 3. «Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому». 4. «Впізнав свого дядька, але не показав йому й виду». 5. «Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером». 6. «Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець».
· Домашнє завдання
Перекажіть текст від імені небожа; перекажіть текст від імені дочки короля.
Тема уроку. Побутові та фантастичні казки. Засоби художньої виразності в казці. Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит.
Бесіда за змістом казки
1. Як ви гадаєте, чи був пан справедливим? Доведіть свою думку прикладами з тексту?
2. Чому, на вашу думку, батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?
3. Порівняйте відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать?
4. Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?
5. Як ви гадаєте, чи мають пан і Маруся спільні риси?
6. Доведіть, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому ви так вирішили?
7. Чи можуть злі сили бути розумними?
ПИСЬМОВО Характеристика дійових осіб.
Маруся | Батько | Пан | Брат |
Завдання: назвати риси характеру і розмістити їх у відповідні колонки: Маруся, батько, пан, брат. Риси характеру: добрий , чесний, роботящий, боязливий, люблячий, добра, смілива, кмітлива, розсудлива , винахідлива , працьовита, мудра, розумна, ледачий, нерозсудливий, самолюбивий, зажерливий, скупий, дурний, облесливий.
УСНО. З’єднайте частини прислів’їв. Які з них відображають головну думку казки?
На панську мудрість… а розум ще далі.
І сила перед а душа в болоті.
Око бачить далеко… розумом никне.
Голова без розуму… дурень повчає
Тіло в злоті… мужицька хитрісь.
Розумний учить, як ліхтар без свічки.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Поставити 12 запитань до казки «Мудра дівчина».
1.Перегляньте відеоурок.
2. Теорія літератури.Запишіть в зошити визначення прислів'я та приказки.
Прислів’я — довершений за змістом вислів про риси та вчинки людей із повчальним характером.
Приказка — це образний вислів, що влучно характеризує людину, але, на відміну від прислів’я, висловлює думку неповно.
Прислів’я здебільшого мають дві граматичні основи, тобто вони є складним, інтонаційно завершеним реченням. А приказки коротші, вони переважно є частиною речення.
3.Щоб краще збагнути відмінність між приказками й прислів’ями, порівняймо їх.
Приказка
Прислів’я
Береженого Бог береже.
Баба з воза.
Кров людська не водиця.
Старість — не радість.
Бачили очі, що вибирали.
Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.
Баба з воза — кобилі легше.
Кров людська не водиця — проливати не годиться.
Старість — не радість, похорон — не весілля.
Бачили очі, що вибирали, — їжте, хоч повилазьте.
4.Прочитайте ст. 33-34 електронного підручника
Приказка
Прислів’я
Береженого Бог береже.
Баба з воза.
Кров людська не водиця.
Старість — не радість.
Бачили очі, що вибирали.
Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.
Баба з воза — кобилі легше.
Кров людська не водиця — проливати не годиться.
Старість — не радість, похорон — не весілля.
Бачили очі, що вибирали, — їжте, хоч повилазьте.
04.10.2023
Тема. Фольклор як усний різновид словесного мистецтва.Малі та великі фольклорні форми.Загадки.Тематичні групи загадок.
1.Перегляньте відеоурок
Домашня робота: ст.23-28, скласти власну загадку та намалювати до неї ілюстрацію
Виконайте тестові завдання за покликанням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5077346
02.10.2023
Тема. Література рідного краю. Легенди та перекази рідного краю.
1.Прочитайте легенди Хмельниччини.
Легенда про церкву села Шатава
Жив колись пан і мав він дві доньки. По сусідству жив молодий панок, що закохався в молодшу доньку і хотів побратись з нею. Не дав згоди батько, бо хотів віддати заміж старшу доньку, яка була ще й некрасива. Не послухалась молодша донька свого батька і втекла зі своїм коханим пізно ввечері, забравши всі гроші з дому. Поселились вони в селі Шатава. Обзавелись сім’єю. Добре було молодшій сестрі. Забула вона, що в неї сестра є. Пройшли роки...
Та одного разу до її будинку прийшла пожила монашка. Аж тут вони впізнали одна одну. Не розсердилась старша сестра на вчинок своєї сестри. А навпаки - наказала їй в Шатаві збудувати велику церкву, щоб вона могла приходити туди і відмолювати свої гріхи.
2. Бесіда за прочитаним твором:
- Як ви сприйняли легенду? Повірили в її зміст, сприйняли як чудовий художній твір, не зрозуміли змісту?
- Як би ви схарактеризували вчинок молодшої сестри?
- Чи була ображена старша сестра?
- А як ви думаєте, чому старша сестра запропонувала молодшій збудувати церкву у Шатаві?
- Чи згрішила молодша сестра? Якщо так, то чим саме?
3.Легенда про соняшник
Було це давно, ще тоді, як у Сонця дочка була. Та така вже була красуня, що Сонечко могло її цілими днями пестити в своїх обіймах. Одного разу, коли Сонце зайшло за хмари, дочка забажала опуститися на лісову галявину. Присівши на пеньок, дівчина вгледіла молодого стрункого парубка, який збирав поблизу хмиз. Задивилася і покохала його гаряче. Та ще й залишилася з хлопцем на цілу ніч.
Рано - вранці виглянуло Сонце. Воно шукало свою дочку. Побачивши її з хлопцем, почало застерігати дівчину, щоб вона не зв’язувала своєї долі зі смертними людьми. Та дочка не захотіла слухати. Вона залишилася в обіймах парубка.
В палкому коханні швидко летіли щасливі дні. Згодом парубкові дівчина стала осоружною. Він перестав до неї ходити. Проходили дні тяжкої муки. Парубок так і не прийшов. Тоді дівчина підняла вгору
голову і побачила своє Сонце. Простягнувши руки догори, дочка Сонця простогнала : «Сонечко! Рідне Сонечко! Я хочу до тебе! Візьми мене назад, моє Сонечко!» Та Сонце нічого не відповідало, а лише спокійно пливло по небу.
Та що це? Дочка раптом відчула, що її ноги входять і входять глибоко в землю! А руки починають шелестіти! Так важко їй було цілу ніч... А на ранок, як тільки зійшло сонце, на тому місці, де стояла дівчина, піднялась велика жовта квітка. Люди назвали ту квітку соняшником.
Справді, глянеш - здається, що ця квітка і по сьогодні проситься до сонця, бо все повертає та повертає свою голівоньку за ним.
3.Художній переказ Перекажіть твір від імені дівчини, потім від імені батька дівчини.
4.Домашнє завдання: Переказувати "Легенду про Соняшник", намалювати ілюстрацію до легенди.
25.09.2023
Тема.Народні перекази. «Про запорожців», «Як Сірко татар переміг»
Перегляньте відеоурок
https://youtu.be/mTvUM7KCa88?feature=shared
Прочитайте перекази у підручнику ,перекажіть батькам.
20.09.2023
Тема.Народні перекази. «Прийом у запорожці».
1.Перегляньте відеоурок,тему твору, ідею, визначення переказу запишіть у зошити.
https://youtu.be/eEFYejzxUUc?feature=shared
2.Відшукайте цікавинки про звичаї та традиції запорожців.
18.09.2023
Тема. Легенди:"Сила рідної землі", "Як виникли Карпати".
1. Пригадати визначення легенди. Чим легенда відрізняється від міфу?
2. Переказ легенди "Сила рідної землі". ст.17-18 нового підручника.
3. Усно дати відповіді на питання на с. 18 нового підручника.
4. Прослухати легенду "Як виникли Карпати", перейшовши за покликанням
5.Усно дати відповіді на питання на ст.20
6. Д/З Читати та переказувати легенду "Як виникли Карпати", ст.19-20. Підготуватись до тестування з теми "Міфи та легенди".
13.09.2023
Тема. Легенди:"Чому пес живе коло людини", "Неопалима купина".Герої легенд.
2. Прочитайте підручника с. 9-10,12-13(старий підручник)3. Запишіть у зошит тему,основну думку!
3. Запишіть у зошит тему,основну думку!
Тема: зображення боротьби мешканців Дорогобужа з польсько-угорськими завойовниками.
Основна думка:українська земля та народ незнищенні.
Аналіз твору «Неопалима купина» у формі бесіди за питаннями:
▼ Про яку квітку йдеться в оповіді?
▼ 3 якою метою чужоземці прийшли до Дорогобужа?
▼ Як тлумачили ворожі володарі відповідь мешканців?
▼ Чим дивувала ворогів не бачена ними раніше квітка?
▼ На вашу думку, які риси характеру притаманні загарбникам та мешканцям міста?
▼ Що несе в собі образ неопалимої купини для України?
▼ Як використовується символ купини у відомій іконі?
▼ Що цікавого ви дізнались з цього твору?
Домашнє завдання: прослухайте ще раз легендиhttps://youtu.be/qw2uXqfLt5Y(за бажанням)Прочитити та переказувати легенду "Сила рідної землі"(ст.17-18)за новим підручником.Покликання на електронний підручник https://pidruchnyk.com.ua/1684-5_ukrlit_zabolotnyi.html
Легенда"Неопалима купина"
Додаткова інформація за змістом тексту.
Неопалима купина — у Біблії це терновий кущ, що горить, але не згорає, у якому Бог з’явився Мойсею, що пас овець у пустелі поблизу гори Синай. Коли Мойсей підійшов до куща, щоб поглянути, «чому кущ горить вогнем, але не згорає», Бог звернувся до нього з куща, що горів, призвавши вивести народ Ізраїлю з Єгипту в землю Обітовану.
Неопалимою купиною в народі називають ясенець. Ясенці — дуже гарні рослини. Мають привабливі білі або рожеві п’ятипелюсткові квіти, зібрані в китицеподібні суцвіття. Причому чотири пелюстки спрямовані вгору, а п’ята — донизу. Чіткі темніші жилки на пелюстках збігаються в центральній частині квітки, де на її дні міститься нектар. Ясенець має цупке темно-зелене непарно-перисте листя, схоже формою на листочки ясена. Мабуть, тому і назвали її лагідним словом «ясенець». Ця рослина густо вкрита великою кількістю буро-чорних волосинок. Це своєрідні мініатюрні резервуари, наповнені ефірною олією. Завдяки їй ясенець має запах, схожий на суміш ароматів кориці та камфори. Спекотної літньої пори ефірна олія починає випаровуватися. Може трапитися самозаймання. Квітка сама спалахує тремтливим зеленувато-блакитним або рожевим полум’ям. Кілька секунд ясенець стоїть, оповитий вогнем. Та ще мить, і полум’я гасне, а рослина продовжує стояти неушкодженою. Бо ж горіла не вона сама, а легкі речовини в повітрі навколо неї.
11.09.2023
Тема.Міфи: "Про зоряний віз", "Берегиня".
Перегляньте відеоуроки та виконайте запропоновані вправи.
https://pidruchnyk.com.ua/1682-5_ukrlit_arhupova.htmlДомашнє завдання: прочитати та вміти переказувати міф «Берегиня»(ст.15-18)
06.09.2023, 07.09.2023
Тема уроку: Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи і легенди давніх українців
Бесіда
1. Які види мистецтва вам відомі?
2. Що таке література?
3. Як ви розумієте поняття «усна народна творчість»?
Слово вчителя
Література кожного народу складається з усної народної творчості (або фольклору) і художньої літератури. Слово «фольклор» запозичене з англійської, означає в перекладі «народна творчість». Сьогодні ми з вами поговоримо про міфи і легенди українців, тому що людина примітивно розуміла світ, у якому їй довелося жити, і намагалась пояснити все, що її оточувало. Тоді ж силою своєї фантазії вона створила чудесне, незвичайне, де фантастичне переважало над реальним.
Давні люди не лише спостерігали навколишній світ і намагалися відтворити його в художніх образах, вони постійно замислювалися: звідки все це виникло, як і чому? І уявляли Всесвіт, Природу як великий рід, частинкою якого є і вони самі. Земля, небо, море живі, мають такі ж риси, властивості, почуття, як і люди, між ними такі ж, як у людей, стосунки. Так виникли міфи – засіб пояснення світу давньою людиною. Міф походить від грецького «мітхос», що означає «слово». Міфологічне мислення – це спосіб сприйняття Всесвіту думкою і почуттям, тобто науково й образно водночас.
Первісні люди ще не могли відрізнити реальне і фантастичне, тому зміст міфів був для них цілком ймовірним, реальним, утвердженим багатовіковою історією, попередніми поколіннями. Кожен народ мав свої міфи про походження світу, небесні світила, тварини, рослини, гори, ріки, моря, явища природи, про виникнення людського роду; про діяння великих людей.
Словникова робота:
Міф (від грец. слово, переказ) – форма мислення стародавньої людини, яка передує мистецтву; давні за походженням сказання про богів, різні фантастичні історії про казкових героїв, напівбогів, потвор, «чудеса». Міфологія – сукупність міфів якого-небудь народу, наука, що вивчає міфи.
Якщо розподілити всі міфи за їхнім змістом, то можна визначити чотири різновиди:
1) пояснювальні, що тлумачать виникнення якогось явища природи чи людського суспільства;
2) оповідальні, в яких викладаються вигадані історії про сиву давнину;
3) міфи про виникнення світу або його створення надприродними істотами – богами;
4) міфи, в яких діють герої-напівбоги, пращури історичних людей.
Від міфу ми повинні відрізняти легенду, тому спробуємо розмежувати їх. Легенда – невелика оповідь, у якій реальне поєднується з фантастичним, часто героїчним. Легенда близька до міфу. Але якщо міфу вірили безоглядно, то в легенді більше відчували фантастичний елемент, поетичне, образне перебільшення.
Легенда
1. Поетичне оповідання або народне сказання про якісь історичні події чи життя людей.
2. Те, що здається неймовірним, вигаданим.
Міф
1. Оповідь, переказ, що передає вірування стародавніх народів про богів і легендарних героїв.
2. Щось вигадане, неіснуюче.
Слово вчителя
Сказання про уявлення людей щодо походження світу і всього, що в ньому є, тобто міфи, віками передавалися з покоління в покоління, з часом змінювалися, доповнювалися, чи, навпаки, спрощувалися. Таким є міф «Про створення Землі»,прослухайте,будь ласка .
Бесіда:
1. Що таке фольклор?
2. Що таке міф?
3. Що таке легенда?
4. Які різновиди міфів та легенд ви знаєте?
5. Яка різниця між міфом та легендою?
6. Що таке міфологія?
Підсумок уроку.
Повернемося до нашого епіграфа і зробимо висновок про те, яке значення має міфологія у житті людини. Міфи допомагають нам зрозуміти історію культури й історію літератури, заснованих на дохристиянських віруваннях народу.
Домашнє завдання.
- Вивчити визначення понять «міф», «легенда» (ст.7-8)
- Прочитати легенди «Про зоряний Віз», «Берегиня» (стор.8-9,12).
Комментарии
Отправить комментарий