8-А

 Завдання для учнів 8-А класу

Українська література

12.01.2021,15.01.2021,19.01,22.01.2021( 4уроки)( асинхронно-3, синхронно-1)

Тема:Із сучасної української поезії (кінця ХХ – початку ХХІ ст.) (на вибір). Василь Герасим’юк («Чоловічий танець»), Іван Малкович («Із янголом на плечі», «З нічних молитов»), Анатолій Мойсієнко («Жовтень жовті жолуді»), Ігор Павлюк («Дівчинка»), Галина Кирпа («Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас темної ночі…»). Розмаїття сучасної лірики. Глибоке бачення поетамисучасниками проблем української мови, національної культури; прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя. Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому.

1.Опрацюйте  поданий матеріал,складіть невеликий конспект

Василь Герасим'юк

https://youtu.be/mPAlu_tB42c

Аркан – це український народний чоловічий танець, поширений серед гуцулів, є елементом обряду посвячення гуцульського 20-річного юнака у легіні (після проходження обряду він отримував право танцювати, носити бартку (топірець), вбивати ворогів та підперезуватися широким паском, тобто ставав потенційним опришком). Аркан має дві групи рухів 1) «прибий» і «зміни», 2) «підківка», «тропачок», «гайдук» (перша властива тільки аркану, друга зустрічається також в коломийкових танцях). Танцюють зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках.

https://youtu.be/oVhTz86P4II

Ідейно-художній аналіз твору  «Чоловічий танець»

Тема: відтворення особливостей танцю у формі аркану, що перетворюється на таємничий ритуал.

 Ідея: возвеличення чоловічого танцю як стихії родової єдності.

Основна думка: Щоб не випасти із цього грішного світу, / хоч раз / змішай із ближніми піт і кров.

Жанр: поезія-замовляння.

Художні особливості твору:

Повтори: «Хоч раз…», «як тяжко», «ти…»

Епітети: «древнє чоловіче коло», «найтісніше заповітне коло», «грішний світ».

Метафори: «коло тяжко рветься», «мертво стиснувши долоні інших», «щоб не випасти із цього світу».

Звертання: «Сину людський».

 Форма віршаверлібр. Така художня форма дає можливість розширити смислові межі тексту настільки, наскільки цього вимагає метафорична структура. Верлібр В. Герасим'юка розповідний, його внутрішній ритм наділений ознаками легендної, а деколи й притчової інтонації. Сам поет говорить про медитативність своєї лірики.

Верлі́бр (фр. vers libre — вільний вірш) — неримований, нерівнонаголошений віршорядок (і вірш як жанр), що має версифікаційні джерела у фольклорі(замовляння та інші форми неримованої чи спорадично римованої народної поезії). Верлібр є одночасно і ліричним жанром.

Іван Малкович

https://youtu.be/uT42KY3vFTk

«Із янголом на плечі»

https://youtu.be/-QFlZVPkWZw

https://www.youtube.com/watch?v=cgJMlhL6cck

Тема вірша: зображення ліричного героя, якого янгол на плечі намагається уберегти від зла, жорстокості.

Основна думка: кожна людина повинна втримати свого янгола – охоронця на плечі. 

Жанр: філософська лірика, старосвітська балада. 

Віршований розмір: хорей (двоскладова стопа з наголосом на першому складі) .

 Художні засоби «З янголом на плечі»

Порівняння: «йде лелійно, як дитя». 

Епітети: «вуста гарячі», «вітер вировий», «янгол ледь живий», «сірий маятник життя», «Ірод моровий».

 Метафори: «виє Ірод», «вітер віє», «маятник бухка», «не дихає свіча», «вуста дрижать».

 Повтори: «йде і йде», «при Господній при свічі», «із янголом на плечі».

 «З нічних молитов»

https://www.youtube.com/watch?v=_V0ijh0b4Bs

Анатолій Мойсієнко

https://youtu.be/KfXY2X2QKDk

«Жовтень жовті жолуді»

https://www.youtube.com/watch?v=1nGZTf7WMU0

Тема:  зображення дивного світу природи.

 Ідея: висловити захоплення казковою суттю осінньої пори.

Головна думка : філософія природи – бути схожою на людей, щоб ті звернули увагу на її неповторність і подібність із ними, закликати берегти її, милуватись нею.

Жанр:    пейзажна лірика.

Художні засоби: Пейзаж Анатолія Мойсієнка – це царина вишуканої поетичної метафори,    оздобленої витонченим звукописом і відчуттям ритму (осінь пише охрою).  

   Вражає й форма персоніфікації поета (жовтень несе жолуді, осінь пише есе охрою, дощ походжає пожежником )

 Що таке «персоніфікація»?(Персоніфікація – це різновид метафори, в якому перенесення назви відбувається з особи на предмет, тобто відбувається своєрідне олюднення)

    Ліричний герой здивований, вражений пейзажем, а читач, що й не дивно, сприймає метаморфозитак, ніби потрапляє в казку.

 Епітет  «золотий» автор використовує 7 разів. Майстерно використано  алітерацію (звуків: с, ш, ж).

Ігор Павлюк

https://youtu.be/woMW6AsgRMs

«Дівчинка»

https://www.youtube.com/watch?v=FMY2dGXaeXA

Тема: розповідь про заплакану дівчинку на бабусиному подвір`ї; тлом виступає «розчарована» осінь, що «клигає по дворі», немов немічна людина. Навколо тихо і прохолодно на душі.

Ідея: автор показує драму, яка вирує в душі маленької дівчинки і про суть якої ми можемо лише здогадуватися з її відповіді: «Всіх». Нам складно знайти однозначне пояснення причини її плачу.

Основна думка: дитячий плач навіює загальне переживання дисгармонії життя, а проголошене вболівання «за всіх» вказує на недитяче сприйняття світу і змушує замислитись над складністю життя. Врешті, кожна людина має право сумувати за чимось і без видимої причини, а надто дитина.

Жанр: філософська лірика.

Художні засоби: персоніфікація: «розчарована» осінь; «клигає» по дворі.

  Галина Кирпа

https://youtu.be/Z8uU8Jjfjc8

"Мій ангел такий маленький…"

https://www.youtube.com/watch?v=I1AHG59a2YQ

Тема: Розповідь про ангела, який постійно поряд з людиноюю.
Основна думка: У кожного є янгол-охоронець, який оберігає нас все життя.
Художні засоби: анафора ("Мій ангел такий маленький… Мій ангел такий маленький..."), пестливі слова ("крихітка", "легенький", "маленький")
Символізм: Віра в людину, яка несе в своєму серці добро.
Ідея: Навіяти світлий, мрійливий душевний стан. Подарувати віру на краще.
Система віршування: Верлібр.

 «Коли до вас темної ночі…»

Тема – Роздуми про ймовірну в майбутньому зустріч з Левом; прохання не казати йому про зоопарк

Основна думка – Якщо хоча б один лев не потрапить до зоопарку, то це призведе в майбутньому до виникнення цілої Лев’ячої Держави, де всі тварини будуть вільними

Система віршування – Верлібр

Лев у вірші є символом сили, свободи, гідності, благородства. Нам важко уявити його лякливим і зовсім неприродньо виглядає Лев у клітці. Зоопарк у творі Галини Кирпи – це місце, де тварин тримають в неволі.

Казкова Лев’яча Держава є алегоричним означенням бажаного суспільства вільних людей. Зберігаючи в своїй душі дитячу віру в казку, лірична героїня закликає вберегти Лева від зоопарку і зробити все, щоб його нащадки не знали про неволю.


Домашнє завдання

1. Одну з поезій вивчіть напам'ять

2. Ознайомтеся з поданим матеріалом за підручником(ст.75-83)

3.Порівняйте вірші про ангела Г. Кирпи  та І. Малковича.

Г. Кирпа. «Мій ангел»

І. Малкович. «Із янголом на плечі»

Спілне

Тема — про ангелів, які охороняють людину, про їхню нелегку турботу

Відмінне

Вірш безсюжетний, передає почуття маленької людини; Невидима Божа підтримка; інша система зображально-виражальних засобів —  анафора, зменшувально-пестливі слова, просторічні, розмовні слова; верлібр

Вірш сюжетний, прослідковується ціла історія; ускладнені метафори (сірий маятник життя), посилання на біблійні легенди (виє Ірод моровий)-, благання дорослої людини, якій доводиться долати нелегкі життєві шляхи;хорей




Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)

7-А Кучерук Артем