10-А українська мова

 27.10.2022(синхронно)

Тема.Лексична помилка.Найпрширеніші випадки порушення лексичної норми.

1.Опрацюйте теоретичний матеріал
Лексична норма
Досконале володіння рідною мовою — ознака висококультурної людини, яка поважає в першу чергу себе. Знати мову — значить дотримуватись норм: орфоепічних, синтаксичних, фонетичних, лексичних. Найважливіша умова точності й правильності мовлення — дотримання лексичних норм. Порушення їх призводить до спотворення змісту висловлення.
Лексичні норми — це загальноприйняті правила слововживання, які вивчає лексикологія. Вони регулюють правильність вживання слів у властивих їм значеннях.
Літературні норми слововживання пов'язані не тільки з  точним вибором слова, а також із граматично і стилістично правильною сполучуваністю слів, що інколи є особливо складно.
Деякі слова можуть вільно сполучатися з іншими (вікно, земля, мама), деякі поєднуються тільки з обмеженим переліком (тупати ногами,  впадає у вічі). Прийнято говорити ходити, блукати манівцями, а не бігти манівцями; з іменником літо поєднуються прикметники гаряче, спекотне, а не жагуче, палке.  Одяг  треба  пратиїжу  готуватипідготовку  покращувати.
Найпоширеніші лексичні помилки: 
  • уживання слів у невластивому для контексту значенніхворого лікуємо (а не лічимо), ставимося до усіх із повагою (а не відносимося з повагою);
     
  • уживання слів-паразитів, які засмічують  усне мовлення і заважають зрозуміти висловлену думку: коротше, як кажуть, знаєш, ну, значить, взагалі, от, так би мовити, типу,  так сказати, га, ага, як це, тобто;
     
  • уживання ненормативних слів, жаргонізмів, які мають знижений, згрубілий колорит і перебувають поза літературною нормою: утекти(а не злиняти), друг (а не кент), продати (а не загнати), доносити комусь (а не капати);
     
  • уживання росіянізмівпательня (а не сковородка), колишній (а не бувший), наступний(а не слідуючий);
     
  • перенасичення тексту чужомовними запозиченнями, зловживання іншомовними словами, які в українській мові мають свої відповідникисамостійний (а не автономний), справа (а не бізнес), особливий (а не ексклюзивний), вихідні (а не вікенд);
     
  • уживання тавтології – невиправданого повторення однокореневих слів або українського та чужомовного відповідниківписьменник створив
    (а не письменник написав),  аборигени або корінне населення (а не корінні аборигени)
    ;
     
  • уживання зайвих слів (плеоназму, тобто багатослів’я): три роки тому (а не  три роки тому назад),  познайомитися (а не  вперше познайомитися), вересень (а не місяць вересень);
     
  • сплутування  паронімівмоя домашня адреса (а не мій домашній адрес), дружна група (а не дружня група);
     
  • порушення фразеологічної точностісоломонове рішення (а не соломонова праця), крізь терен до зірок (а не крізь терен до світла в кінці тунелю).

  • 2.Виконайте вправи 86(усно),87(письмово).

    Перепишіть, вибираючи з дужок потрібне слово.

    (Наступив, прийшов) час кожному з нас (вибирати, обирати) (учбовий, навчальний) заклад для продовження (навчання, освіти). (Заміри, наміри) багатьох учнів нашого класу (збігаються, співпадають): вони хочуть отримати (такі, слідуючі) професії: юриста, економіста, дипломата. Але між нашими побажаннями та зацікавленнями держави (з’являються, існують) протиріччя: на ринку праці таких спеціалістів (перебор, надмір). Нічого (не поробиш, не вдієш): треба (познайомитися, ознайомитися) з різними професіями й (вибрати, обрати) ту, яка потрібна людям.



Д/З Виконати вправу 90.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

8-А

5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)

7-А Кучерук Артем