10-А українська література
30.09.2022
Тема.Широта представлення народного життя у романі «Хіба ревуть воли,як ясла повні?»
1.Виконайте тестові завдання:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9063312
2.Перегляньте відеоурок:
3.Робота з текстом
Роман складається з чотирьох частин, кожна з яких поділяється на дрібніші розділи. Кожна частина, кожний з 30 розділів має свій закінчений зміст, свій внутрішній лад, художню завершеність.
Академік О.Білецький взагалі вважав, що композиція роману схожа «на будинок з багатьма прибудовами і надбудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом».
-Як називаються частини роману? Про що у них розповідається?
I. Дитинство і юність Чіпки. (Це експозиція. Тут ще немає боротьби, загострення конфліктів. Письменник лише знайомить нас з енергійним юнаком, не називаючи його імені. Юнак зустрічає «польову царівну». Потім виявляється, що юнак – Чіпка, а «польова царівна» - Галя. Тут чудові пейзажі. У наступних розділах – розповідь про батьків та дитячі роки героя. Розділ «Двужон» - про кріпака Івана Вареника, який під чужим прізвищем (Хрущ) з'явився у селі Піски, одружився з бідною дівчиною Мотрею і знову кудись помандрував, залишивши «байстрюка» Чіпку на тяжке бідування. Також змальовані дитячі та юнацькі роки Чіпки та його однолітка Грицька.)
II. 100-річна історія села Піски ( в основному писав Іван Білик). Розповідається про закріпачення козацького села Піски Катериною ІІ, про завзятого січовика Мирона Гудзя, який виборов своєму родові волю, а також про життя внука Мирона — Максима, який поступово скочується на хибний шлях.
III.Складна доля селянина-бунтаря. Це вже боротьба добра і зла, правди і кривди, це невміння Варениченкавідстояти своє, заробити грошей, щоб купити землі, як це зробив Грицько, і повільне, але неухильне скочування в прірву розбишацтва.
IV.Трагедія Чіпки. Автор підсумовує пройдений життєвий шлях Чіпки, Максима, Пороха, Василя Семеновича Польського і дає можливість нам зробити повчальні висновки стосовно долі цих людей.
Учні визначають композицію твору та коментують свої записи.
1 частина – експозиція.
2 частина – розвиток дії, передісторія.
3 частина – зав’язка («Нема землі» ─ втрата Чіпкою землі), розвиток дії.
4 частина – кульмінація, розв’язка (винищення козацької родини Хоменків; арешт героя).
У романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», як і в інших великих епічних творах, є основні та другорядні сюжетні лінії.
Основні сюжетні лінії роману:
Рід та життя Чіпки.
Рід та життєвий шлях Максима Гудзя.
Історія життя Грицька та Христі.
Життєпис панів Польських, історія села Піски.
Другорядні сюжетні лінії роману:
Мотрі Жуківни. (Матері Чіпки).
Івана Вареника (Батька Чіпки).
Явдошки.
Василя Пороха.
Опрацювання ІІІ та ІV частин твору.
VІ. Складання таблиці.
Панас Мирний та Іван Білик у своєму творі відобразили картини українського народного життя.
Заповніть таблицю про зображене в романі.
Суспільні, історичні події | Верстви населення | Суспільні явища |
— Кріпосництво | — Пани-кріпосники | — Історіязакріпачення |
2. Складання лінії-графіка.
Зобразіть за допомогою ламаної лінії-графіка історію життя Чіпки зі злетами та падіннями.
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Які висновки ви можете зробити, склавши цю лінію-графік?
Орієнтовні відповіді
— Чіпці не щастило від самого народження, він наслідував негативні гени.
— У житті Чіпки були люди (баба Оришка, дід Улас), які вчили його добра.
— Були в героя злети й падіння. У Чіпки підвищене почуття справедливості, але він не може реально оцінювати дійсність (земля їм дісталася теж не зовсім справедливо; Грицько, такий самий безземельний сирота,заробив грошей і купив землю).
— Те, що не взяли громадським пастухом, вигнали із земства, не є непереборними життєвими обставинами, які дають право озлитися на весь світ.
— І в злочинній сім’ї може вирости чесна, справедлива людина, як, наприклад, Галя.
— Багато залежить від характеру людини, її життєвого вибору й здатності розрізняти добро та зло.
4. Проблемне запитання
— Що, на ваш погляд, у романі можна віднести до типового, а що до екстремального?
(Типове: життя покріпаченого селянства та «голодна воля» пореформеного періоду, порядки в армії; тяга селянина до землі, повага до хліба, працьовитість.
Екстремальне: двожонство, розбійництво, вигнання матері з хати, заява матері на сина.)
Бліц-опитування
1.У якому році було написано роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (1875.)
2.За жанром «Хіба ревуть воли, як ясла повні» − це... (соціально-психологічний роман).
3.Хто є головним героєм роману? (Чіпка Варениченко.)
4.З скількох частин складається роман? (4 частини.)
5.Друга частина твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні» розповідає про... (Розповідає про закріпачення села Піски й долю Максима.)
Комментарии
Отправить комментарий