10-А українська література

 30.09.2022

Тема.Широта представлення народного життя у романі «Хіба ревуть воли,як ясла повні?»

1.Виконайте тестові завдання:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9063312

2.Перегляньте відеоурок:

https://youtu.be/WVtlBy4kPSo

3.Робота з текстом

Роман складається з чотирьох частин, кожна з яких поділяється на дрібніші розділи. Кожна частина, кожний з 30 розділів має свій закінчений зміст, свій внутрішній лад, художню завершеність.

Академік О.Білецький взагалі вважав, що композиція роману схожа «на будинок з багатьма прибудовами і надбудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом».

-Як називаються частини роману? Про що у них розповідається?

I. Дитинство і юність Чіпки. (Це експозиція. Тут ще немає боротьби, загострення конфліктів. Письменник лише знайомить нас з енергійним юнаком, не називаючи його імені. Юнак зустрічає «польову царівну». Потім виявляється, що юнак – Чіпка, а «польова царівна» - Галя. Тут чудові  пейзажі. У наступних розділах – розповідь про батьків та дитячі роки героя. Розділ «Двужон» - про кріпака Івана Вареника, який під чужим прізвищем (Хрущ) з'явився у селі Піски, одружився з бідною дівчиною Мотрею і знову кудись помандрував, залишивши «байстрюка» Чіпку на тяжке бідування. Також змальовані дитячі та юнацькі роки Чіпки та його однолітка Грицька.) 

II. 100-річна історія села Піски ( в основному писав Іван Білик). Розповідається про закріпачення козацького села Піски Катериною ІІ, про завзятого січовика Мирона Гудзя, який виборов своєму родові волю, а також про життя внука Мирона — Максима, який поступово скочується на хибний шлях.

III.Складна доля селянина-бунтаря. Це вже боротьба добра і зла, правди і кривди, це невміння Варениченкавідстояти своє, заробити грошей, щоб купити землі, як це зробив Грицько, і повільне, але неухильне скочування в прірву розбишацтва. 

IV.Трагедія Чіпки. Автор підсумовує пройдений життєвий шлях Чіпки, Максима, Пороха, Василя Семеновича Польського і дає можливість нам зробити повчальні висновки стосовно долі цих людей.

Учні визначають композицію твору та коментують свої записи.

1 частина – експозиція.

2 частина – розвиток дії, передісторія.

3 частина – зав’язка («Нема землі» ─ втрата Чіпкою землі), розвиток дії.

4 частина – кульмінація, розв’язка (винищення козацької родини Хоменків; арешт героя).

У романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», як і в інших великих епічних творах, є основні та другорядні сюжетні лінії.

Основні сюжетні лінії роману:

Рід та життя Чіпки. 

Рід та життєвий шлях Максима Гудзя. 

Історія життя Грицька та Христі. 

Життєпис панів Польських, історія села Піски. 

Другорядні сюжетні лінії роману:

Мотрі Жуківни. (Матері Чіпки). 

Івана Вареника (Батька Чіпки). 

Явдошки. 

Василя Пороха. 

Опрацювання ІІІ та ІV частин твору.

VІ.  Складання таблиці.

Панас Мирний та Іван Білик у своєму творі відобразили картини українського народного життя. 

Заповніть таблицю про зображене в романі.

Суспільніісторичні події

Верстви населення

Суспільні явища

— Кріпосництво
— реформа 1861 року
— «Голодна воля»
— селянські заворушення
— придушення бунтів за допомогою армії

— Пани-кріпосники
— пани в земствіпредводителідворянства
— чиновники різних рангів
— кріпаки
— козаки
— селяни
— москалі
— розбійники
— хуторяни
— жидишинкарі

— Історіязакріпачення
— облаштуванняземств
— вибори
— землеустрій

2. Складання лінії-графіка.

Зобразіть за допомогою ламаної лінії-графіка історію життя Чіпки зі злетами та падіннями.


3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Які висновки ви можете зробити, склавши цю лінію-графік?

Орієнтовні відповіді

— Чіпці не щастило від самого народження, він наслідував негативні гени.

— У житті Чіпки були люди (баба Оришка, дід Улас), які вчили його добра.

— Були в героя злети й падіння. У Чіпки підвищене почуття справедливості, але він не може реально оцінювати дійсність (земля їм дісталася теж не зовсім справедливо; Грицько, такий самий безземельний сирота,заробив грошей і купив землю).

— Те, що не взяли громадським пастухом, вигнали із земства, не є непереборними життєвими обставинами, які дають право озлитися на весь світ.

— І в злочинній сім’ї може вирости чесна, справедлива людина, як, наприклад, Галя.

— Багато залежить від характеру людини, її життєвого вибору й здатності розрізняти добро та зло.

4. Проблемне запитання 

— Що, на ваш погляд, у романі можна віднести до типового, а що до екстремального?

(Типове: життя покріпаченого селянства та «голодна воля» пореформеного періоду, порядки в армії; тяга селянина до землі, повага до хліба, працьовитість.

Екстремальне: двожонство, розбійництво, вигнання матері з хати, заява матері на сина.)

Бліц-опитування

1.У якому році було написано роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (1875.)

2.За жанром «Хіба ревуть воли, як ясла повні» − це... (соціально-психологічний роман).

3.Хто є головним героєм роману? (Чіпка Варениченко.)

4.З скількох частин складається роман? (4 частини.)

5.Друга частина твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні» розповідає про... (Розповідає про закріпачення села Піски й долю Максима.)

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

8-А

5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)

7-А Кучерук Артем