9-А українська література
30.03.2022
Синхронно
Тема. Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання, і після повернення з нього. "Доля", "Росли укупочці, зросли...". ТЛ: ліричний герой, лірична медитація
1. Перевірка домашнього завдання(твір про матір).
2.Виразне читання поезій або прослуховування їх за покликаннями
- "Доля" https://www.youtube.com/watch?v=1mJaj8y5OIg
- "Росли укупочці..." "ttps://www.youtube.com/watch?v=2VjHp9_5qa4
3.Характеристика поезій, складання літературних паспортів.
«Доля»
Жанр: філософська лірика
Рік написання: 9 лютого 1858
Тема: розповідь поета про власну життєву долю, яка не лукавила до митця.
Ідея: возвеличення долі, яка супроводжувала поета впродовж всього його життя.
Основна думка:
«Учись, серденько, колись / З нас будуть люде»;
«Слава — заповідь моя».
Художні засоби. Повтори:«дальше, дальше», «слава …слава». Звертання: «учися, серденько…», «ходімо ж, доленько моя», «мій друже вбогий, нелукавий!» Риторичне запитання: «Які з нас люде?» Риторичні оклики: «Та дарма!», «Ходімо ж, доленько моя!», «Мій друже вбогий, нелукавий!»
Історія написання. Триптих створювався невдовзі після звільнення Шевченка з солдатської неволі як вираз його духовного самоусвідомлення після пережитих тяжких випробувань. Традиційні поетичні персоніфікації Долі, Музи, Слави й стали основою для роздумів ліричного героя.
Росли укупочці, зросли..."
Рік написання: 25 липня 1860
Тема: звернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися.
Ідея: возвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов’язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався.
Основна думка: Не плач, не вопль, не скрежет зуба — / Любов безвічную, сугубу / На той світ тихий принести.
Сюжет: ідилічна картина любові, сімейного щастя. Відчувається, що така ж мрія володіє і серцем поета: мати пару, жити в мирі та злагоді, пройти з чистим серцем разом “тяжку дорогу” й не розгубити свого кохання. “Росли укупочці, зросли”
Художні засоби. Повтори: «росли-зросли», «розійшлись … зійшлись», «на той світ тихий». Риторичні оклики: «Неначе й справді розійшлись!», «Подай же й нам, всещедрий боже!» Епітети: «в тяжкій дорозі», «світ тихий», «любов безвічна». Звертання: «Подай же й нам, всещедрий боже!»
4.Самостійна робота з підручником: виписати й вивчити визначення ліричного героя та медитації (с.241-242).
Д/З. Опрацювати теоретичний матеріал підручника (с.238-242). Вивчити вірш "Доля" напам'ять.
Комментарии
Отправить комментарий