5-В українська мова

 29.03.2022 синхронно

31.03.2022 асинхронно

Тема:Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами. (2 години)

Міні-дослідження.

- Порівняйте речення за змістом і будовою (знайдіть у них підмети й присудки).

1. Чарівний своєю природою київський зоосад і взимку, і влітку, і восени.

 2. Завжди чарівний своєю природою київський зоосад.

3. Завжди чарівний своєю природою київський зоосад: і взимку, і влітку, і восени.

- Чим відрізняються перше і друге речення? А за змістом вони однакові чи різні?

- Чим третє речення подібне до першого, а чим – до другого?

Пояснення нового матеріалу

У реченнях з однорідними членами можуть бути узагальнювальні слова. Узагальнювальне слово своїм значенням охоплює всі однорідні члени в реченні і є завжди таким самим членом речення. Узагальнювальне слово може стояти перед однорідними членами речення або після них: І все поволі зникає: море, стелі, земляНа вершечку стрілецької гори, на горах і долинах – скрізь уже запанувала тиша.

Узагальнювальне слово виражається різними частинами мови, але найчастіше – займенником, іменником, прислівником: Усе навколо: дерева, птахи, люди – сповнене весняної, пружної, нестримної сили. З хати виходять люди: і дівчата, і молодиці, і чоловіки. На річці, в лісі, на полі – усюди німа тиша.

Найчастіше узагальнювальними словами виступають означальні та заперечні займенники: все, всі, кожний, всякий, ніхто і прислівники місця та часу: скрізь, кругом, навкруги, всюди, ніде, завжди, ніколи.

Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то у вимові роблять паузу, а після узагальнювального слова ставлять двокрапку: Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі.

Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним у вимові роблять паузу, а на письмі ставиться тире: Кожен кущик, горбок, стежечка  - все це йому знайоме.

Якщо однорідні члени речення йдуть за узагальню вальним словом і не закінчують речення, то перед ними ставлять двокрапку, а після них – тире: І все: і штурмуюче море, і голубіюче небо, і далекі, ледь окреслені хмари – пройняте легеньким серпанком.

Якщо при узагальнювальнувальному слові є слова а саме, як-от, наприкладто перед ними ставлять кому, а після них – двокрапку: Усяке птаство, як-от: деркачів. Перепілок, куликів, курочок – можна було викосити косою з трав або впіймати.

Завдання 1. Переписати, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова. Пояснити вживання розділових знаків.

Коло хати … : вишні, черешні, яблуні. Перед вікнами  … : бузок, барбарис.  Під вікнами … : півники, красоля, півонії, крин (лілея), нагідки.  За Д.Чередниченком.

Завдання 2. Попереджувальний диктант. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

У людини є три біди: смерть, старість і погані діти. У хаті буває три нещастя: дим, мороз і сварлива жінка. А в нашого Омелечка невеличка сімеєчка: він та вона, старий  та стара, дві Христі в намисті, дві Насті в запасці,  Андрон,  Харитон, Парамон і Антон. (Народна творчість).

Завдання 3. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.

Весна іде, радіє все усюди і темний ліс і пташечка і люди. Люблю стояти над Дніпром, коли усе цвіте кругом сади долини й гори… Треба в житті все любити гаряче і багато сонце дощі зернисті дороги в пилу траву! Білим пухом тополиним все застелено довкола сад, подвіря шлях леваду. Пух біліє на ріці. Вранці сніг війнув із поля, й забіліло все навколо і дорога і гайок і ставок і наш каток. 

Завдання 4. Творча робота. Скласти й записати речення з поданими рядами однорідних членів речення та узагальнювальними словами  при них. Пояснити вживання розділових знаків (можна усно)

·         Троянди, левкої, жоржини (квіти).

  • Клени, липи, граби (дерева).
  • Земля, трава, кущі, дерева (все).
Робота з підручником. Виконати вправи 439, 443

 

Домашнє завдання. 

Вивчіть правила (ст.163)!

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

8-А

5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)

7-А Кучерук Артем