5-В українська мова
29.03.2022 синхронно
31.03.2022 асинхронно
Тема:Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами. (2 години)
Міні-дослідження.
- Порівняйте речення за змістом і будовою (знайдіть у них підмети й присудки).
1. Чарівний своєю природою київський зоосад і взимку, і влітку, і восени.
2. Завжди чарівний своєю природою київський зоосад.
3. Завжди чарівний своєю природою київський зоосад: і взимку, і влітку, і восени.
- Чим відрізняються перше і друге речення? А за змістом вони однакові чи різні?
- Чим третє речення подібне до першого, а чим – до другого?
Пояснення нового матеріалу
У реченнях з однорідними членами можуть бути узагальнювальні слова. Узагальнювальне слово своїм значенням охоплює всі однорідні члени в реченні і є завжди таким самим членом речення. Узагальнювальне слово може стояти перед однорідними членами речення або після них: І все поволі зникає: море, стелі, земля. На вершечку стрілецької гори, на горах і долинах – скрізь уже запанувала тиша.
Узагальнювальне слово виражається різними частинами мови, але найчастіше – займенником, іменником, прислівником: Усе навколо: дерева, птахи, люди – сповнене весняної, пружної, нестримної сили. З хати виходять люди: і дівчата, і молодиці, і чоловіки. На річці, в лісі, на полі – усюди німа тиша.
Найчастіше узагальнювальними словами виступають означальні та заперечні займенники: все, всі, кожний, всякий, ніхто і прислівники місця та часу: скрізь, кругом, навкруги, всюди, ніде, завжди, ніколи.
Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, то у вимові роблять паузу, а після узагальнювального слова ставлять двокрапку: Усе в чеканні: спілі краплі рос, земля і місяць, вишні і тополі.
Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним у вимові роблять паузу, а на письмі ставиться тире: Кожен кущик, горбок, стежечка - все це йому знайоме.
Якщо однорідні члени речення йдуть за узагальню вальним словом і не закінчують речення, то перед ними ставлять двокрапку, а після них – тире: І все: і штурмуюче море, і голубіюче небо, і далекі, ледь окреслені хмари – пройняте легеньким серпанком.
Якщо при узагальнювальнувальному слові є слова а саме, як-от, наприклад, то перед ними ставлять кому, а після них – двокрапку: Усяке птаство, як-от: деркачів. Перепілок, куликів, курочок – можна було викосити косою з трав або впіймати.
Завдання 1. Переписати, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова. Пояснити вживання розділових знаків.
Коло хати … : вишні, черешні, яблуні. Перед вікнами … : бузок, барбарис. Під вікнами … : півники, красоля, півонії, крин (лілея), нагідки. За Д.Чередниченком.
Завдання 2. Попереджувальний диктант. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
У людини є три біди: смерть, старість і погані діти. У хаті буває три нещастя: дим, мороз і сварлива жінка. А в нашого Омелечка невеличка сімеєчка: він та вона, старий та стара, дві Христі в намисті, дві Насті в запасці, Андрон, Харитон, Парамон і Антон. (
Завдання 3. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
Весна іде, радіє все усюди і темний ліс і пташечка і люди. Люблю стояти над Дніпром, коли усе цвіте кругом сади долини й гори… Треба в житті все любити гаряче і багато сонце дощі зернисті дороги в пилу траву! Білим пухом тополиним все застелено довкола сад, подвір’я шлях леваду. Пух біліє на ріці. Вранці сніг війнув із поля, й забіліло все навколо і дорога і гайок і ставок і наш каток.
Завдання 4. Творча робота. Скласти й записати речення з поданими рядами однорідних членів речення та узагальнювальними словами при них. Пояснити вживання розділових знаків (можна усно)
· Троянди, левкої, жоржини (квіти).
- Клени, липи, граби (дерева).
- Земля, трава, кущі, дерева (все).
Комментарии
Отправить комментарий