5-В українська мова

 21.02.2022

СИНХРОННО

Тема : Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення). 

Покликання на відеозустріч у Google Meet надішлю за 10 хвилин до початку уроку. https://meet.google.com/atr-jgma-tjx

Мотивація навчальної діяльності.

Спостереження

Дерево пізнається за плодами. Кора дерево береже. Дерево з корінням менше боїться вітру. По голках судять про корінь дерева. Горобину пізнають по листю.

Порівняти 1,2,3 з 4,5 реченням. Зробити висновки.

Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу п.48

Речення,  граматична  основа  яких  складається  з  підмета  і присудка, називаються двоскладними.

Речення, які мають граматичну основу з одного головного члена (тільки підмета або тільки присудка), називаються односкладними.

Порівняйте:

Двоскладне речення                             Односкладне речення

Пахнуть сонцем дині спілі.             Пахне липою медово.

Мов хазяєчка хороша,                      Всі стежки

замела усе пороша.                           й дороги замело.

Пів-Полісся вода залила.                 Залило водою луки.

Ранок застає пароплав у                   Ранок. Туман.

вільному морі.         


Прочитайте речення, визначте у кожному головні члени. Які з речень мають один головний член речення? Як називаються такі речення?

1. Світає. Край неба палає. Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає. 

2. Ледь-ледь на сході і на півдні світлішає. 

3. Співають півні. 

4 Подвір'я. Степ. Вкраїна. Русь. 

5. За­думалось поле. Утихло кругом... (Л. Боровиковський). 

6. Замовкає річ. Вечір. Ніч. (П. Тичина).

Дослідження – реконструювання.

Перебудувати речення з одним головним членом на речення з повною граматичною основою.

Наприклад: На галявині пахло свіжою травою. – На галявині пахла свіжа трава.

1)          У лісі мені дихалось вільно.

2)          Вітром нанесло гори піску.

3)          На луках батьком скошено отаву.

4)          Сьогодні чогось не спалось хлопцеві.


Змоделювати прислів’я, пояснити зміст кожного. Списати, підкреслити головні члени речення, визначити частини мови. Визначити тип речень за складом граматичної основи та аргументувати.

Весною сій — … .

Вік живи — … .

Як дбаємо, … .

За двома зайцями поженешся — … .

Довідка. Вік учись, восени збереш, так і маємо, жодного не впіймаєш.

Домашнє завдання.

1. Визначте межі речень, поставте потрібні розділові знаки, виділіть граматичну основу.

Осінь вона настає з тихим шелестом дерева скида­ють листя і оголюють сувору красу стовбурів і гілок скидають літнє вбрання калина й берізка шипшина й барбарис дивлячись на золотаво-багряне листя ми ка­жемо що прийшла золота осінь.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

8-А

5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)

7-А Кучерук Артем