9-Б українська мова

 01.02.2022

Асинхронно

Тема:Особливості інтонування безсполучникових складних речень.

  • Опрацювання теоретичного матеріалу (робота з таблицею).

Таблиця. Інтонація в безсполучниковому складному реченні

Вид інтонаціїОсобливості інтонаціїПриклади
Інтонація переліку

Незначна пауза між частинами, які вимовляються з посиленням голосу і невеликим спадом перед паузою. Виражає логічну однорідність (одночасність, послідовність) і використовується здебільшого в безсполучникових реченнях, співвідносних із складносурядними.

Інтонація переліку відповідає знакові кома або крапка з комою (пауза при цьому знакові триваліша, ніж при комі).

Тихо пливе блакитними річками льон, ячмінь хилиться і тче з тонких вусів зелений серпанок

(М.Коцюбинський).

Інтонація зіставлення

Виразна пауза між частинами, перша з яких вимовляється підвищеним тоном, а друга — зниженим. Однаковий логічний наголос робиться на зіставлюваних словах.

Інтонація зіставлення відповідає знакові тире.

На небі сонце — серед нив я (М.Коцюбинський).
Інтонація зумовленості

Виражає допустові, умовні, наслідкові, часові відношення тощо. Вона близька до інтонації зіставлення, але наголос у реченнях не такий симетричний.

Інтонація зумовленості відповідає знакові тире.

3. Поруйнуєш гніздо лелек — зазнаєш страшного лиха (Усна народна творчість)
Пояснювальна інтонаціяВиражає причинові, з’ясувальні, пояснювальні відношення. Вона характеризується зниженням голосу й виразною паузою перед тією частиною, що пояснюється. Друга частина вимовляється швидким темпом. Пояснювальна інтонація відповідає знакові двокрапка. І досі сниться: під горою між вербами та над водою біленька хаточка. (Т. Шевченко)

  • Інтонаційний практикум з елементами класифікації

Прочитати речення вголос, правильно інтонуючи їх. Згрупувати речення за видами інтонації. 
1. Два голуби гудуть, голубка туркоче (Нар. творчість).
2. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко).
3. Я пам’ятаю:на Дніпрі од берегів так пахли трави (В.Сосюра)
4. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними (О. Гончар).
5. А, бувало, прокинешся вранці – надворі вже біло, сніжок сіється і сіється(Є.Гуцало).
6. Тихо в лісі: ніщо не шеберхне (М.Коцюбинський).
7. Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).
8. Не русалонька блукає — то дівчина ходить (Т. Шевченко).
9. Зійде сонце — утру сльози (Т. Шевченко).

Коментар учителя.

 Безсполучникові складні речення вживаються в усіх стилях мовлення, але майже не характерні для наукового, якому властива чітка логічність, підкреслена сполучниками сурядності й підрядності. Вони широко вживаються у стилі художньої літератури, публіцистичному стилі та розмовній мові, де важливу роль відіграє інтонація — один з основних засобів оформлення їх.

  • Пояснювальний диктант.

Записати речення, обґрунтувати вживання розділових знаків. Прочитати речення виразно, пояснити інтонацію.
Застигли повні махрові жоржини, тут же духмяно пахнуть чорнобривці (А. Шиян). Самотній вовк полює скрадливо: він вистежує здобич в основному завдяки нюхові. (В. Сабунаєв). Грім гримить — хліб буде родить (Нар. творчість.)Бджоли раді цвіту — люди літу (Нар. творчість).

  • Творче моделювання.

Скласти і записати речення відповідно до поданих схем, пояснити інтонацію.
[ ] — [ ].           [ ], [ ]: [ ].               [ ], [ ], [ ].                         [ ]: [ ].

 Виконання системи практичних завдань творчого характеру

Трансформувати за зразком прості речення у складні (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові). Визначити смислові відношення між частинами складних речень.
Зразок:
Просте речення: Після дощу яскраво зазеленіла трава на луках.
Складносурядне речення : Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла трава на луках.
Складнопідрядне речення: Після тог, як пройшов дощ, яскраво зазеленіла
 трава на луках
Безсполучникове складне речення: Пройшов дощ – яскраво зазеленіла трава на луках. Яскраво зазеленіла трава на луках:пройшов дощ.
  1. Незважаючи на легенький вітерець, спека не вгамовувалась.
  2. Зайшло сонце. Надворі почало темніти.
  3. Ми поспішали додому. Здіймалася віхола.

  1. Домашнє завдання.

  1. Скласти твір-мініатюру, у якому дощ був би не страшною стихією, а приємним явищем спекотного літа.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

8-А

5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)

7-А Кучерук Артем