9-А українська мова
31.01.2022
Асинхронно
Тема:Особливості інтонування безсполучникових складних речень.
- Опрацювання теоретичного матеріалу (робота з таблицею).
Таблиця. Інтонація в безсполучниковому складному реченні
Вид інтонації | Особливості інтонації | Приклади |
Інтонація переліку | Незначна пауза між частинами, які вимовляються з посиленням голосу і невеликим спадом перед паузою. Виражає логічну однорідність (одночасність, послідовність) і використовується здебільшого в безсполучникових реченнях, співвідносних із складносурядними. Інтонація переліку відповідає знакові кома або крапка з комою (пауза при цьому знакові триваліша, ніж при комі). | Тихо пливе блакитними річками льон, ячмінь хилиться і тче з тонких вусів зелений серпанок (М.Коцюбинський). |
Інтонація зіставлення | Виразна пауза між частинами, перша з яких вимовляється підвищеним тоном, а друга — зниженим. Однаковий логічний наголос робиться на зіставлюваних словах. Інтонація зіставлення відповідає знакові тире. | На небі сонце — серед нив я (М.Коцюбинський). |
Інтонація зумовленості | Виражає допустові, умовні, наслідкові, часові відношення тощо. Вона близька до інтонації зіставлення, але наголос у реченнях не такий симетричний. Інтонація зумовленості відповідає знакові тире. | 3. Поруйнуєш гніздо лелек — зазнаєш страшного лиха (Усна народна творчість) |
Пояснювальна інтонація | Виражає причинові, з’ясувальні, пояснювальні відношення. Вона характеризується зниженням голосу й виразною паузою перед тією частиною, що пояснюється. Друга частина вимовляється швидким темпом. Пояснювальна інтонація відповідає знакові двокрапка. | І досі сниться: під горою між вербами та над водою біленька хаточка. (Т. Шевченко) |
- Інтонаційний практикум з елементами класифікації
Прочитати речення вголос, правильно інтонуючи їх. Згрупувати речення за видами інтонації.
1. Два голуби гудуть, голубка туркоче (Нар. творчість).
2. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко).
3. Я пам’ятаю:на Дніпрі од берегів так пахли трави (В.Сосюра)
4. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними (О. Гончар).
5. А, бувало, прокинешся вранці – надворі вже біло, сніжок сіється і сіється(Є.Гуцало).
6. Тихо в лісі: ніщо не шеберхне (М.Коцюбинський).
7. Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).
8. Не русалонька блукає — то дівчина ходить (Т. Шевченко).
9. Зійде сонце — утру сльози (Т. Шевченко).
1. Два голуби гудуть, голубка туркоче (Нар. творчість).
2. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко).
3. Я пам’ятаю:на Дніпрі од берегів так пахли трави (В.Сосюра)
4. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними (О. Гончар).
5. А, бувало, прокинешся вранці – надворі вже біло, сніжок сіється і сіється(Є.Гуцало).
6. Тихо в лісі: ніщо не шеберхне (М.Коцюбинський).
7. Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).
8. Не русалонька блукає — то дівчина ходить (Т. Шевченко).
9. Зійде сонце — утру сльози (Т. Шевченко).
Коментар учителя.
- Пояснювальний диктант.
Записати речення, обґрунтувати вживання розділових знаків. Прочитати речення виразно, пояснити інтонацію.Застигли повні махрові жоржини, тут же духмяно пахнуть чорнобривці (А. Шиян). Самотній вовк полює скрадливо: він вистежує здобич в основному завдяки нюхові. (В. Сабунаєв). Грім гримить — хліб буде родить (Нар. творчість.)Бджоли раді цвіту — люди літу (Нар. творчість).
- Творче моделювання.
Скласти і записати речення відповідно до поданих схем, пояснити інтонацію.[ ] — [ ]. [ ], [ ]: [ ]. [ ], [ ], [ ]. [ ]: [ ].
Виконання системи практичних завдань творчого характеру
Трансформувати за зразком прості речення у складні (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові). Визначити смислові відношення між частинами складних речень.Зразок:
Просте речення: Після дощу яскраво зазеленіла трава на луках.
Складносурядне речення : Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла трава на луках.
Складнопідрядне речення: Після тог, як пройшов дощ, яскраво зазеленіла
трава на луках
Безсполучникове складне речення: Пройшов дощ – яскраво зазеленіла трава на луках. Яскраво зазеленіла трава на луках:пройшов дощ.
- Незважаючи на легенький вітерець, спека не вгамовувалась.
- Зайшло сонце. Надворі почало темніти.
- Ми поспішали додому. Здіймалася віхола.
- Домашнє завдання.
- Скласти твір-мініатюру, у якому дощ був би не страшною стихією, а приємним явищем спекотного літа.
Комментарии
Отправить комментарий