9-А
22.01.2021
Українська мова(синхронно)
Тема:РЗМ.Читання мовчки тексту наукового стилю.Переглядове читання(практично).
Переглядове читання
Метою переглядового читання є отримання загального уявлення про тему й коло питань, що розглядаються у тексті. Таке читання має місце під час первинного ознайомлення зі змістом публікації, спрямованого на визначення, чи є у ній інформація, яка цікавить читача, і на цій основі вирішити – читати її чи ні.
Цим видом читання ми користуємося тоді, якщо нам необхідно переглянути книгу, журнал, статтю тощо.
Швидкість переглядового читання має бути не нижче 500 слів за хвилину.
Прочитайте текс,використовуючи переглядовий тип читання.Виконайте тестові завдання.
ЧИТАННЯ МОВЧКИ ТЕКСТУ НАУКОВОГО СТИЛЮ
ЕВОЛЮЦІЯ ВІДНОСИН ЛЮДИНИ Й ПРИРОДИ
З появою на планеті Земля людини, з її розвитком, розмноженням, міграціями, адаптацією й активізацією діяльності в біосфері почали розвиватися процеси особливого, антропогенного характеру. З самого початку поведінка людини в довкіллі почала відрізнятися від поведінки інших вищих істот особливою агресивністю і мала характер не рівноправного співмешканця середовища існування, а підкорювача, насильника, споживача, не здатного до самообмежень.
Мільйони років тому (епоха палеоліту, мезоліту) – для людської спільноти було характерне пристосування до природи, велика повага до її сил і явищ, а для людської діяльності – збирання дарів природи, виготовлення примітивних знарядь праці, мисливство, рибальство. Пізніше, в неоліті (84 тис. років тому), започатковане примітивне землеробство, скотарство, почалося виготовлення досконаліших знарядь праці з кістки, рогу, каменю, дерева (гачки, сітки, сокири, човни, глиняний посуд), будівництво перших жител і святилищ.
Першого удару природі людина завдала з початком інтенсивного розвитку землеробства, скотарства, особливо в період, коли площі земель для сільськогосподарських угідь люди почали готувати, випалюючи тисячі гектарів лісів (пізній неоліт). Також полювали на диких звірів, завдаючи величезної шкоди природі. А розвиток тваринництва супроводжувався виїданням і витоптуванням трав’яних масивів на великих площах аж до їх повної деградації.
На початку неоліту, коли людство винайшло лук, спис та інші знаряддя ефективного вбивства, дуже швидко було знищено мамонтів та інших крупних тварин майже на всій планеті.
Настала перша глобальна екологічна криза (у зв’язку з тим, що було вичерпано джерело харчування). Але людство в неоліті освоїло землеробство й приручило тварин (почало розвиватися скотарство) й цим створило собі нову екологічну нішу.
З розвитком землеробства й скотарства розпочалися перші локальні й регіональні екологічні кризи, спричинені різкою зміною складу флори, фауни, грунтів, мікроклімату, різким зменшенням природних біологічних ресурсів.
Наступний етап збільшення антропогенного тиску на довкілля приніс розвиток промисловості. Він розпочався з XV-XVIII ст., коли кількість населення перевищила 500 млн і були досягнуті значні успіхи в розвитку будівництва, техніки, хімії, почалося вивчення й освоєння Світового океану.
З кінця XVIII і до першої половини XX ст., коли почався бурхливий розвиток фізики, хімії, техніки, були винайдені паровий двигун, електричний мотор, освоєна атомна енергія, в небо піднялись перші літаки, Європу й Північну Америку обплутали тисячі кілометрів залізниць, а кількість населення перевищила 3,5 млрд осіб, розвиток негативних екологічних явищ став глобальним, хоча ще й не мав кризового характеру. Основними особливостями взаємовідносин людини з природою в цей період були активне “підкорення природи”, боротьба з нею, хижацьке споживання всіх її ресурсів із упевненістю, що вони невичерпні.
Друга половина XX ст.- це період атомної енергії і комп’ютеризації, особливістю якого є активний розвиток другої глобальної екологічної кризи. До неї призвели суперіндустріалізація, суперхімізація, супермілітаризація, суперспоживання і, як наслідок, перевиснаження природних ресурсів і перезабруднення довкілля, початок деградації біосфери.
XX ст. закінчується поглибленням глобальної екологічної кризи, надзвичайно низьким рівнем екологічної освіти й свідомості в більшості населення, подальшим нарощуванням промислових та сільськогосподарських виробничих потужностей з одночасною нещадною експлуатацією всіх видів природних ресурсів.
Нова екологічна криза в історії людства є глибшою і трагічнішою, і подолати її буде надзвичайно важко. Вона спричинить значні міграції народів і, як уважають провідні вчені, може спровокувати війни, інші соціальні потрясіння локального, регіонального і навіть глобального масштабу (З журналу).
Виконання завдань тестового характеру
1. Яке основне призначення прослуханого тексту?
А Формування моральних якостей та естетичних смаків слухача.
Б Занепокоєння станом природи.
В Повідомлення наукових даних суспільству.
Г Активний вплив на слухача й спонукання до збереження навколишнього середовища.
2. Визначити стильові особливості, характерні для тексту.
А Багатозначна образна лексика, декларативність.
Б Емоційність, простота, доступність.
В Образність мовлення, використання слів у переносному значенні.
Г Велика кількість термінів, точність слововживання.
3. Чим відрізняється поведінка людини від поведінки вищих істот?
А Доброзичливістю. Б Агресивністю.
В Раціональним ставленням. Г Самообмеженням.
4. У які із зазначених епох для людської спільноти було характерне пристосування до природи?
А Палеоліт, неоліт. Б Неоліт, мезоліт.
В Палеоліт, мезоліт. Г Палеоліт.
5. Коли людина завдала природі першого удару?
А З початком інтенсивного розвитку будівництва, землеробства.
Б З початком інтенсивного розвитку скотарства, гончарства.
В З початком інтенсивного розвитку торгівлі.
Г З початком інтенсивного розвитку землеробства, скотарства.
6. У який період були знищені мамонти та інші крупні тварини?
А Коли випалювали ліси.
Б Коли почало розвиватися землеробство.
В Коли люди винайшли знаряддя ефективного вбивства.
Г Коли почало розвиватися скотарство.
7. У зв’язку з чим настала перша глобальна екологічна криза?
А У зв’язку з розвитком землеробства.
Б У зв’язку з розвитком скотарства.
В У зв’язку з розвитком науки й техніки.
Г Було вичерпано джерело харчування.
8. Унаслідок чого розпочався наступний тиск людини на довкілля?
А Унаслідок розвитку скотарства.
Б Унаслідок розвитку промисловості.
В Унаслідок розвитку землеробства.
Г Унаслідок розвитку медицини.
9. Які взаємовідносини були між людиною і природою з кінця XVIII до початку ХХ ст.?
А Щира повага. Б Гармонія стосунків.
В Природа – цар. Г “Підкорення природи”.
10. Як названо період другої половини ХХ ст.?
А Мезоліт.
Б Період атомної енергії.
В Період комп’ютеризації.
Г Період атомної енергії і комп’ютеризації.
11. Сформулюйте основну думку тексту.
12. Чому нова екологічна криза в історії людства є глибшою і трагічнішою? Свою відповідь прокоментуйте.
Комментарии
Отправить комментарий