Завдання для учнів 9-Б класу
Українська мова
Тема:Складне багатокомпонентне речення з різними видами зв’язку .
Тренувальні вправи( 2 уроки)
Повторення теоретичного матеріалу
https://www.youtube.com/watch?v=4PwMDo_yUVQ
1. Записати речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити тип зв'язку у складному реченні.
Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи жовтіють тисячі соняшників що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку там набігли на річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом
(І. Нечуй - Левицький).
Батько хай їде орать його коні знають а я піду гулять мене гості чекають .(І. Нечуй - Левицький).
2. Записати речення, розставити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір складного речення за даною схемою.
Світ падав на бризки білої хвилі що лилася по камінні й хвиля блищала у густій зеленій тіні як снопи срібла та кришталю (І.Нечуй - Левицький).
Довго слухав того вечора Валерій Іванович сповідь архітектора і боляче було чути як раз у раз зривається в стражданні голос цієї мужньої людини (О. Гончар).
Сонце і повітря лоскочуть щоки а зелень ялинкових гілок виглядає з - під снігу так свіжо що здається надворі стоїть весна одягнена у білі шати (М. Коцюбинський).
Схема синтаксичного розбору складного речення:
- Речення. Визначити тип речення за метою висловлювання
- Знайдіть (підкресліть) граматичну основу кожної частини складного речення; вкажіть кількість частин.
- Визначте засоби зв'язку частин складного речення.
- Визначте вид речення: складносурядне, складнопідрядне чи безсполучникове.
- Визначте залежність (чи незалежність) кожної частини; встановіть, до якого виду речень належить (особливо з підрядною залежністю).
- Накресліть схему речення.
- Поясніть розділові знаки.
Тести
на закріплення вивченої теми
І. Завдання 1 – 3 початкового рівня. Вибрати одну правильну відповідь.
1. Яке з поданих речень – складне з різними видами зв'язку?
А Про юність золоту, що одцвіла зорею, лишились старості лиш спогади одні (В. Сосюра).
Б Осінній вітру крок, і хмари над землею, і пада жовтий лист в вечірньому огні (В. Сосюра).
В Коли почую твій співучий голос і легкий сміх навколо забринить, мені здається: серед поля колос гойдається і пташка десь дзвенить (П. Филипович).
Г На старості літ Джеря любив довгими зимніми вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він бачив, в яких краях ходив, з якими людьми зустрічався (І. Нечуй-Левицький).
2. Укажіть, з якої кількості частин складається речення.
Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства і юності, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості, ані людяного суму (О, Довженко).
А. дві;
Б. три;
В. чотири;
Г. п'ять.
3. Укажіть розділові знаки, які пропущено в реченні:
Дивишся вгору _ світло заливає очі, сліпить; опустиш погляд на землю _ відбите від землі, воно теж починає різати зір, і ти примружуєшся, кліпаєш…(Є. Гуцало)
А. коми;
Б. двокрапки;
В. тире;
Г. крапки з комами.
ІІ. Завдання 4 – 6 середнього рівня. Вибрати дві правильні відповіді.
4. Правильно вжито розділові знаки в складних синтаксичних конструкціях.
А. Тепер поле все ширше розкривало свої рамена, все далі розстеляло свою одежу, і коли хлопець зійшов на горбок, перед ним встали в повній красі всі ниви, зелена пляма низької луки, далека смужка лісу.
Б. Покірливо дав я себе забрати і, поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
В. Квартири Чубинських гості добре не знають, бо вони недавно переїхали сюди, а коли побачать замкнені віконниці, то подумають, що дім порожній.
Г. Спочатку Маріуца тільки світила на Раду своїми очима, а він злегка підморгував їй гарячим оком та чорним вусом, але коли скрипка починала підсипати жару, молодиця не витримувала й кидалася в танець.
Д. У вікна било полудневе проміння і видно було, як цілим морем пливли кудись ще зелені ниви, дев'ятсот десятин панського поля, що спускалося часом у балку, а потім здіймалося знову, як хвиля.
5. У яких реченнях поєднано безсполучниковий і сурядний зв'язок?
А. Він так розійшовся, що в Євмена не залишилося найменшої сумніву: буде все так, як вирішив Таливон (Я. Стецюк).
Б. Половець став на порозі – досвіток був повитий білими пасмами, під стіною темніла калюжа, проте не дощило (Є. Гуцало).
В. Море дедалі втрачало спокій; чайки знімались з одиноких берегових скель, припадали грудьми до хвилі і плакали над морем (М. Коцюбинський).
Г. Якось химерно запахли абрикоси: запах був ніжний і нагадував чомусь старий Прованс і старомодні кабріолети (М. Хвильовий).
Д. Постановник не осипав Ярославу компліментами, він після роботи тільки потиснув їй руку, але цей мовчазний потиск руки був для неї дорожчий за слова (О. Гончар).
6 6. Які з поданих речень не належать до складних із різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку?
А. Повний місяць стояв над степом, через нього перепливали легкі хмарки, і здавалося, що місяць котився морем, занурюючись у шумовиння (Ю. Яновський).
Б. Мокрі віти миготять, і проміння ллється, вся природа — як дитя, що в сльозах сміється (Л. Левицький).
В. У дитинстві, як бігав стежками між напоєних сонцем хлібів, заколисаний колосками, жайворонком я стать хотів (Є. Бандуренко).
Г. Ми працю любимо, що в творчість перейшла, і музику палку, що ніжно серце тисне (М. Рильський).
Д. Але землю вкриває асфальт і бетон, небо затягується димами і ревом моторів, і кудись шалено, в метушливій тривозі летить життя, засмоктує і не залишає тієї чистої години для душі, коли можна замислитись над собою і подумати про головне (Є. Сверстюк).
ІІІ. Завдання 7 – 8 достатнього рівня.
7. Установіть відповідність між складними синтаксичними конструкціями і їх типами.
1. Складне речення із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком.
2. Складне речення зі сполучниковим підрядним та безсполучниковим зв'язком.
3. Складне речення із сурядним та підрядним зв’язком.
4. Складне речення із безсполучниковим і сурядним зв’язком.
|
А. Глибока ніч цілою вагою налягала на груди та не давала дихати, а думки несміло знов мацали мозок, ворушились і розгортались.
Б. Щоб шанувати, треба мати талант; щоб заздрити, таланту не треба (Г. Тютюнник).
В. Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі (В. Сосюра).
Г.Тепер я розумів її страх; вона стояла посеред страху, немов посеред крижаної води, і я мусив вишукувати слова, щоб її страх розтопити; я шукав для неї розради, а до мене самого крижана вода підпливала, просочувалася в душу (Р. Федорів).
Д. Ти з’явилась мені — і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ (В. Симоненко).
|
8. Зробіть синтаксичний розбір даної конструкції (розділові знаки пропущено). Дати загальну характеристику, намалювати схему.
Народи й царства мруть міняються віки і там де чабани дрімали супокійно зростають городи киплять криваві війни в змаганні вічному шаліє люд! (М. Рильський)
ІV. Завдання високого рівня.
9. Скласти висловлювання на тему «Здоров’я людини в її руках», використавши різні види складних речень.
Комментарии
Отправить комментарий