Завдання для учнів 9-Б класу

Українська література
Тема:Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини .Образи персонажів-людей із народу та панночки.Авторська позиція у творі.
Перегляньте відео,складіть порівняльну  характеристику Устини та панночки,законспектуйте в робочі зошити відомості з теорії літератури (ст.311-312).Виконайте тестові завдання(о 14:00).

ІНСТИТУТКА” ГОЛОВНІ ГЕРОЇ 
Усі персонажі умовно поділяються на дві групи — кріпосників та кріпаків: 
Панночка 
  Спочатку — це манірна легковажна дівчина, що повернулася після навчання в інституті в маєток своєї бабусі. Пансіон “благородних дівиць” не виховав у панночки жодної благородної риси характеру. Не привчена до праці змалку, інститутка веде паразитичний спосіб життя. Вона влаштовує безкінечні бенкети, приділяє непомірну увагу своєму туалетові. Панночка — жорстока. Важка праця на панському дворі супроводжувалась бійкою, лайкою і катуванням дівчат. Коли їй щось потрібно, вона стає улесливою, домагається чого хоче. Панночка не здатна по-людськи любити. На чергових банкетах вона з усіма хитрувала, лукавила, удавала з себе привітну, ласкаву, закохану, а насправді нікого не любила. Вона зуміла закохати в себе полкового лікаря, і коли він став нареченим, невдовзі прибрала його до рук, зробила з нього свого раба. Кохання її “чудне”. Вона сумує, плаче, бо наречений її бідний. Настрій її міняється, як тільки вона дізналась, що нареченому в спадщину дістався хутірець. Де взялася люб’язність, привітність, радість! У неї любов тільки за багатство, маєток. Ось яка у панночки мораль. Ще лютішою стала інститутка, коли відчула, що в неї є свійхутірець. Прибравши до рук чоловіка, вона перетворилася з “освіченої” панночки на самодурку. Під час господарювання на хутірці вона стає зажерливою, скупою, брутальною і роздратованою. Вона брехлива, люта, груба та некультурна. Необмежена влада над кріпаками ще більш спустошує душу інститутки, робить її жорстокою та бездушною.
Стара пані 
  Надзвичайно добра, привітна, працьовита, щира людина, яка доброзичливо ставиться до своїх служниць. Вона, також, дуже любить свою внучку – панночку.
 Лікар 
Чоловік панночки, безвольний, у всьому слухається свою дружину; 
   Устина 
  Людина великого серця. Дівчина-кріпачка, від імені якої ведеться розповідь. Батька та матері вона не мала, зростала сиротою на чужині. Тяжким було її дитинство. В десять років вона працює у панському дворі. Дівчина зазнала багато знущань від старої поміщиці. Але Устина дуже добра, лагідна, її мова пересипана пестливими словами. Вона має дуже поетичну душу, її роздуми про природу не поступаються поетичністю та красою картинам відомих художників чи поетичним творам. Ця мрійливість, душевна краса дана їй від природи. Устина з повагою ставиться до своїх подруг, до старих людей, до оточуючих. Чи не найбільшою цінністю для неї є саме поняття Людини, людського життя. Устина наділена глибоким розумом, народною мудрістю. В її мові багато приказок, прислів’їв. Устина вірна, віддана дружина. Проте принципи всепрощення в душі Устини переростають в пасивність: вона не нарікає на своїх пригноблювачів, готова терпіти усе, що посилає їй доля.
Прокіп 
  Чоловік Устини. Він не хоче і не збирається терпіти знущань з людей. В нього смілива та рішуча вдача, гостре відчуття несправедливості та готовність боротися проти неї. Прокіп не здається, бо для нього правда понад усе, він готовий терпіти за свою правду, за щастя своєї родини.
Катря і Назар 
   Моло­де подружжя, власність пана-лікаря, а потім і молодої пані. Назар ніколи не схилявся перед панами, а навпаки, не ховаючись, говорив те, що думав. Завжди дотепний і спостережливий, він тонко помічав характерні риси своїх хазяїв. Сміливою і рішучою постає в повісті Катря, у минуло­му вільна козачка. Коли її дитина померла через те, що вона була на панщині, вона кінчає життя самогуб­ством після скривдження панами, кидаючи своїм вчинком виклик цьому суспільству сваволі й несправедливості.

Тестові завдання:

1. Жанр твору "Інститутка"
А) оповідання
Б) соціально-побутовий роман
В) соціально-побутова повість
Г) новела
2. Про людей та події розповідається крізь призму світосприйняття
А) інститутки
Б) Устини
В) старої поміщиці
Г) Катрі
3. У скільки років Устина почала служити у старої поміщиці
А) 10
Б) 7
В) 12
Г) 8
4. Панночка навчалася у
А) Львові
Б) Києві
В) Одесі
Г) Ужгороді
5. Що не подобалось вивчати панночці в інституті
А) французьку мову
Б) танці
В) астрономію
Г) музику
6. "...і брови йому чорні, й уста рум'яні, і станом високий,-така вже краса, що й не сказати"- йдеться про
А) Назара
Б) полкового лікаря
В) Прокопа
Г) сусіда поміщика
7. Чому стара пані була проти одруження панночки з лікарем
А) не кохав панночку
Б) був бідним
В) був поганою людиною
Г) його не поважали
8. Що дізналася стара пані про лікаря
А) що у нього заможні батьки
Б) що він має переїжджати до Києва
В) що він отримав спадок
Г) що він має хутір
9. Як звали дружину Назара
А) Марійка
Б) Катря
В) Настя
Г) Устина
10. Як звали чоловіка Устини
А) Прокіп
Б) Назар
В) Устим
Г) Максим
11. Як Устина стала вільною
А) чоловіка віддалі у військо
Б) чоловік її викупив
В) втекли з чоловіком
Г) панночка подарувала "вільну"
12. Повість "Інститутка" Марко Вовчок присвятила
А) Опанасові Марковичу
Б) Пантелеймонові Кулішу
В) Тарасу Шевченкові
Г) Іванові Тургенєву
13. Від чийого імені ведеться оповідь у повісті Марка Вовчка «Інститутка»?
А Катрі;
Б інститутки;
В автора;
Г кріпачки Устини;
Д старенької бабусі.
14. Чий це портрет (за повістю Марка Вовчка «Інститутка»): «Славна була та жіночка… білявенька собі, трохи
кирпатенька, очиці голубоцвітові, яснесенькі, а сама кругленька і свіжа, як яблучко»?
А Устини;
Б панночки;
В пані;
Г Катрі;
Д бабусі в молодості.
15.Чий це портрет (за повістю Марко Вовчка «Інститутка»): «Що за хороша з лиця була! І в кого вона така
вдалася! Здається, і не змалювати такої кралі!..»?
А Устини;
Б панночки;
В Катрі;
Г панночки із сусіднього маєтку;
Д нової служниці.
16. Вкажіть справжнє прізвище Марка Вовчка:
А Марія Вілінська;       Б Лариса Косач;     В Ольга Косач;            Г Олександра Білозерська;      Д Костянтина Малицька.                            
17. Вкажіть тему твору Марка Вовчка «Інститутка»:
А показ життя головної героїні;
Б показ нестерпного становища селян, наростання стихійного протесту проти панів;
В зображення солдатських буднів;
Г зображення життя міщан;
Д розповідь про життя інтелігенції.
18. Вкажіть різновид повісті Марка Вовчка «Інститутка»:
А історична повість;
Б реалістична соціальна повість;
В філософська повість;
Г містична повість;
Д етнографічна повість.
19. Про кого йдеться в повісті Марка Вовчка «Інститутка»: «Стоока наче була, все бачила, всюди, як та ящірка,  по хутору звивалась, і Бог її знає, що в їй таке було: тільки погляне, то неначе за серце тебе рукою здавить»?
А про стару пані;
Б про панночку;
В проУстину;
Г про Катрю;
Д про сусідську пані.
20. Хто каже про себе у творі Марка Вовчка «Інститутка»: «Люди дивуються, що я весела: надійсь, горя-біди не знала. А я зроду така вдалася»?
А  Устина;
Б панночка;
В стара пані;
Г Катря;
Д нова служниця.
21. Про кого з персонажів повісті Марка Вовчка «Інститутка» сказано: ^Добрий пан, не б’є, не лає, та нічим і не дбає»?
А про чоловіка Устини;
Б про чоловіка панночки;
В про покійного чоловіка старої пані;
Г про чоловіка Катрі;
Д про сусідського пана.
22. Яке видання творів Т. Шевченка було надруковане з присвятою Марку Вовчку?
А «Гайдамаки» 1841 p.;
Б «Кобзар» 1840 p.;
В «Кобзар» 1860 р;
Г «Букварь южнорусский» 1851 p.;
Д «Живописна Україна».
Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей
23. Вкажіть персонажів повісті Марко Вовчка «Інститутка»:
1 Прокіп;
2 Устина;
3 Ярема Галайда;
4 Назар;
5 Катря;
6 Іван Підкова;
7 бабуся.
24. Вкажіть назви творів Марко Вовчка:
1 «Кармелюк»;
2 «Пісня про Устима Кармелюка»;
3 «Маша»;
4 «Катерина»;
5 «Інститутка»;
6 «Ігрушечка»;
7 «Єретик».


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

8-А

5-А Головій Владислав, Мевшук Матвій, Тимошенко Захар (дистанційне навчання)

7-А Кучерук Артем