Завдання для учнів 9-Б класу
Українська мова
Тема: Актуальне членування речень у висловлюванні: дане і нове.
Повторіть теоретичний матеріал,виконайте усно завдання;напишіть аудіодиктант ,визначіть дане і нове у ньому,виконайте тестові завдання.
Кожен текст можна поділити на «дане» і «нове». «Дане» (тема, відоме) — це певні назви, дії, значення яких одразу зрозумілі; «нове» (повідомлюване, рема) — це особливості «даного», які виділені саме в цьому тексті.
Розподіл речення на дане і нове (актуальне членування) не має прямого зв'язку з поділом його на члени речення: до нового можуть входити підмет і другорядні члени речення.
Речень без нового немає, а без даного є, тобто все речення може бути новим. Наприклад: Іде дощ становить лише нове, бо є нерозчленованим цілим, хоч і його можна розподілити на дане і нове: Дощ іде.
1. Робота з текстом
Прочитайте текст, визначте в ньому «дане» і «нове»
У садку лежав глибокий сніг. Якимові ноги, узуті в здорові чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами білий пухнастий сніг. Чорні голі дерева стояли в снігу, настовбурчившись замерзлими гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру. Під деревами, на білому, як цукор, снігу, сіткою лягла тінь. (М. Коцюбинський)
2. Творче завдання
Визначте, чим відрізняються уривки один від одного.
1) Осінь. Сумні та холодні дні. Журливими ключами відлітають лелеки.
2) Прийшла золотокоса осінь. Потяглися довгою чередою сумні та холодні дні. Високо в небі, попрощавшись з рідною землею, журливо відлітають лелеки.
3) Був той незвичайно-тужливий час, коли на землі панувала золотокоса осінь. Сумні та хмурні дні, часто пересипані холодними дощами, огортали все навкруги. І лише зрідка крізь сірі хмари долинало тривожне курликання вічних мандрівників — лелек; це вони прощалися з рідною домівкою, відлітаючи у далекий вирій.
Тестові завдання
1. Розрізняють такі типи мовлення:
А) розповідь, повість, опис;
Б) опис, оповідання, роздум;
В) розповідь, опис, роздум;
Г) роздум, вірш, розповідь.
2. Розрізняють стилі мовлення:
А) розмовно-побутовий, офіційно-діловий, науковий, художній, церковний, публіцистичний;
Б) розмовно-побутовий, науково-діловий, науковий, художній, церковний, публіцистичний;
В) побутовий, офіційно-діловий, науковий, художній, церковний, публіцистичний;
Г) розмовно-побутовий, офіційно-діловий, розповідний, художній, церковний, публіцистичний.
3. Заголовок тексту повинен відображати:
А) тип мовлення;
Б) тему та головну думку тексту;
В) «відоме» та «нове»;
Г) стиль мовлення.
4.Текст - це...
А) група слів, словосполучень та речень;
Б) висловлювання, що складається з кількох речень;
В) група речень, об'єднаних темою та головною думкою;
Г) кілька мікротем.
5. Тема тексту - це...
А) те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує;
Б) його зміст, те, про що в ньому розповідається;
В) оцінка предмета чи явища;
Г) «відоме» і «нове».
6.Головна думка тексту - це...
А) те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує;
Б) його зміст, те, про що в ньому розповідається;
В) висновок, що робить автор;
Г) головна мікротема.
7. Скласти план означає...
А) поділити текст на абзаци;
Б) зазначити послідовність розташування думки;
В) вказати, як речення пов'язані між собою у тексті;
Г) визначити в тексті мікротеми, чітко й стило їх сформувати.
8. Речення в тексті пов'язані за допомогою:
А) займенників, абзаців, іменників, теми;
Б) синонімів, власних назв, мікротем;
В) повторів «відомого» і «нового», прикметників, головної думки;
Г) займенників, сполучників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів.
9. Прочитайте текст і визначіть, до якого типу мовлення він належить:
А) опис;
Б) розповідь;
В) роздум;
Г) оцінка предмета або явища.
З давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Вважалося, що вона містить усі сім благ - гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах.
10. Прочитайте текст і скажіть, до якого стилю він належить:
А) художній;
Б) науковий;
В) розмовний;
Г) офіційно-діловий
Білокачанна капуста належить до найпоширеніших овочів. Вона потребує вологи і погано розвивається в умовах жаркого та сухого клімату. Свіжа капуста, так як і квашена, багата на вітамін С.
11. Визначте тему та головну думку тексту
А) Історія помідорів. Помідори багаті на поживні речовини;
Б) Помідори. Помідори є отруйними;
В) Спроба отруїти президента. Роль британської розвідки;
Г) Джордж Вашингтон - американський президент. Помідори багаті на вітаміни.
Понад 300 років помідори були лише декоративною рослиною, вони навіть вважалися отруйними. З історії відомо, що особистий кухар американського президента Джорджа Вашингтона був підкуплений британською розвідкою і намагався отруїти голову держави, додаючи йому в їжу... помідори. Сьогодні відомо, що вони багаті на вітаміни, каротин, мінеральні речовини.
12. У поданих реченнях визначте «відоме» та «нове»:
А) «відоме» - вона, вітаміни; «нове» -основних, картопля;
Б) «відоме» - вона, вітаміни; «нове» -вітамінів, свіжа;
В) «відоме» - вона, вітаміни; «нове» -вітамінів, картопля;
Г) «відоме» - джерел, вітаміни; «нове» -основних, картопля;
Картоплю називають «другим хлібом».Вона є одним із основних джерел вітамінів. Особливо багата на вітаміни свіжа картопля.
Комментарии
Отправить комментарий